Dag 4: Indokinas hoejeste bjergtop

Trip End May 19, 2011

Flag of Vietnam  ,
Sunday, September 19, 2010

Dagens tur: Muong Lay - Sapa = 178 km

Paa fjerdedagen kom vores guide med den meddelelse, at vejforholdene det foerste stykke nok ikke ville blive saa fantastisk meget bedre end dagen foer, og at vi nok ville ramle ind i noget vejarbejde undervejs. For at undgaa saa pokkers meget stoev i ansigtet, blev vi derfor allesammen udstyret med en maske, saa vi ikke indhalerede alt for mange kilo grusvej.

Ganske rigtigt var vejene enormt stoevede, og maskerne en god ide, og vi kom flere gange i loebet af dagen til at holde i koe, for at kunne pasere vejstraekninger under ombygning.
Saa udover de saedvanlige boern, hoens grise, boefler og geder, skulle der nu ogsaa manoreres udenom store maskiner paa de halvfaerdige veje; noget af en udfordring..
De elendige vejforhold fortsatte dog heldigvis ikke hele vejen til Sapa, og paa nogle faa, korte dele af ruten var vi endda saa heldige at kunne benytte os af noget af det nybyggede vej, der lige noejagtigt var faerdiggjort, og naesten helt oede.

Hoejdepunktet paa dagens tur maa vaere vores moede med Vietnams, og tilmed Indokinas hoejeste punkt; Mount Fansipan.
Fansipan er med dette lidt saerlige navn, en 3.143 meter hoej, spids bjergtop midt i et ufatteligt smukt landskab. Det er muligt at bestige bjerget paa tre dage, og derefter tage turen ned paa to. Det kunne have vaeret sejt at bestige Vietnams hoejeste punkt, men vi havde stadig mange kilometer paa de snoede veje, at se frem til, saa efter en pause med en udsigt skoen som ingen anden, drog vi fra Fansipan videre mod Sapa.

Da vi sent paa eftermiddagen ankom til Sapa, blev vi beloennet med en omgang lokal massage paa skuldre, arme, haender, ben, foedder og i hovedbunden; laekkert, og tiltraengt med lidt forkaelelse efter de mange timer paa farten.
Endnu bedre, og yderst tiltraengt, var tanken om en dags pause fra koerslen paa de hullede veje. Dagen efter var nemlig reserveret til udforskning af det smukke omraade lige omkring Sapa, og ikke paa bike, men paa gaaben.