Dag 1: En uheldig start paa vores mc-eventyr

Homestay, White Thai

Flag of Vietnam  , (VM16),
Thursday, September 16, 2010

Dagens tur: Ha Noi - Mai Chau = 132 km

Allerede samme dag som vores returnering fra 'festlige' Ha Long Bay, moedtes vi med vores guide for de naeste 11 dage; Nam The Man (og ja, det kalder han sig rent faktisk). Sammen med ham fik vi planlagt en lang, men spaendende tur paa motorcykel gennem Vietnams nordligste bjergelandskaber.
Vi var alle tre klar til at komme ud paa de vietnamesiske veje, og saa frem til, hvad saadan en tur mon kunne byde paa. Vi var indstillede paa at det til tider nok ville blive nogle haarde dage, med mange kilometer paa snoerklede veje, men vi var deasvaerre overhovedet ikke forberedt paa vores ekstreme mangel paa held foerste dag afsted paa bikes.

De foerste 20-30 kilometer indtil vi kom paa sikker afstand af Ha Nois vanvids-trafik, havde vi hver en vietnamesisk foerer paa tre motorcykler. De er vandt til trafik-anarkiet, og skulle hjaelpe os helskindede gennem det dyttende kaos af trafikanter.
..Men selv for en garvet lokal kan det vaere noget af en udfordring at komme igennem mylderet, saa nej, vi slap ikke alle sammen helt for skraemmer fra Ha Nois ru asfaldt..
Midt i et stort kryds kolliderede den ene motorcykel med en anden bike, som var midt i et eller andet alla u-vending midt paa gaden, midt i det hele - det er da klart. Det var vores guide der koerte, og Signe der sad bagpaa, og det var klart den anden guts skyld. Heldigvis var der ikke saerlig meget fart paa da skaden skete, men for pokker en ubehagelig oplevelse alligevel.
Det vaerste var forskraekkelsen; panikken over pludselig at befinde sig i et vaerre helvede uden nogen form for helle, og trafikken bare bankende videre omkring os, og saa en hel masse postyr og folk der diskuterede skyld af skader paa vietnamesisk.
En hammer led hudafskrabning paa det ene knae, og et slag og et par smaa-saar paa den ene fod, var heldigvis alt der skete med lillesoester Signe. Intet i naerheden af braekkede knogler eller nogen skader naer hovedet, saa altsaa ikke noget ambulance-raes og hospitalsbesoeg, slet ikke.
Vores guide slap med en lille hudafskrapning paa albuen, og blev selvfoelgelig hylet helt ud af den; det er bare ikke helt smart med et styrt som noget af det allerfoerste, naar det er meningen at hans kunder - os - gerne skulle opbygge en god portion tillid til at han har styr paa det hele, og i saerdeleshed det med at styre en motorcykel.

Efter saarene var blevet rensede og forbundet, chocket havde lagt sig en smule, en hel masse aevleri med ham der var skyld i hele miseren var overstaaet, og den skrammede motorcykel var blevet udskiftet, kom vi endelig et godt stykke udenfor Ha Noi, og paa sikker afstand af galskaben paa storby-vejene.
Troels overtog halvnervoest styret paa den ene bike, og vi drog forsigtigt mod foerste dags destination; landsbyen Mai Chau.
Vi var jo selvfoelgelig blevet en del forsinkede paa grund af styrtet i Ha Noi, men havde da i det mindste vejret med os. Saa selv med beskadigede lemmer og efterladt med en god portion paranoia for den vietnamesiske trafik, kunne vi stadig nyde synet af de smukke, groenne bjerge mod den blaa himmel, da vi kom laengere mod det nord-vestlige Vietnam.

Vi ankom lidt sent til vores maal og den familie vi skulle overnatte i Homestay hos. Men de var heldigvis rigitg soede og boed paa friskbrygget groen te og et par troestende ord da de hoerte vores uheldige start i Ha Noi.
Aftenen hos familien var med fuldt program; der var arrangeret opvisning af en hel raekke forskellige, lokale danse, sange og musik-optraedener, udfoert af en flok unge lokale og et hyggeligt band, der blandt andet inkluderede en oldgammel harmonika fra den franske kolonitid.
Det var spaendende at faa et indblik i deres kultur, og senere diskede familien op med en enorm, fantastisk laekker omgang aftensmad, med tilhoerende store maengder hjemmebrygget risvin serveret.

Beboerne i Mai Chau er af stammen 'White Thai', som er en af de mange forskellige minoritetsgrupper i Vietnam. Da landsbyen kun ligger en lille dags koersel fra moderne storby, bruger de ikke laengere deres traditionelle paaklaedning til hverdag, men trods den moderne paavirkning, bruges de farverige folkedragter stadig til saerlige lejligheder; bryllup, begravelse og saadan noget i den dur.

Vi spenderede natten under myggenet, paa gulvet i den store bambushytte, traditionelt bygget paa paele - en god nats soevn var i den grad tiltraengt efter et virvar af en foerste dag paa vores motorcykeleventyr.