Tilbage til udgangspunktet

Trip End May 19, 2011

Cafe des Arts

Flag of Thailand  ,
Thursday, July 29, 2010

Fra junglelandet i Khao Sok var planen at tage videre med tog til storby-junglen i Bangkok. Paa hjemmesiden stod der stort og flot om sovekabiner, saa vi valgte at tage med et nattog, for samtidig at spare en overnatning.
Det viste sig desvaerre, da vi kom frem til togstationen, at alle sovepladser var optaget, saa vi maatte noejes med to 3.klasses saeder hver for sig.
Vi blev hurtige enige om at selvom det var en tur paa  ca. 11 timer, var det kun godt for os at goere det paa den haarde, billigere maade; er man backpacker paa stramt budget er det jo piece of cake med saadan en omgang nattogs-koersel, og sove siddende i en taet pakket i en lille togvogn.
Desvaerre synes asiaterne alt alt for godt om air-condition, og der bliver bestemt ikke sparet paa apparatet naar der skal nedkoeles (selv ikke paa de billigste pladser), saa det blev til 11 nattetimer med klaprende taender og uden soevn.
Da vi endelig naaede Bangkok kl. moeg om morgenen var vi totalt faerdige, men foelte os godt forberedte, da vi paa forhaand havde udset os et sted at bo; det var bare lige at tage en taxa derhen.
Chauffoeren kendte dog ikke rigtig til stedet, og da vi endelig fandt frem, naaede vi kun lige preacis at taenke 'yes! tid til dyner', da vi blev informeret om at stedet er lukket ned, suk..
Fire timer efter vores ankomst med toget - efter endnu en taxa og en metro og en hel del vaden rundt med bagage - slog vi os ned paa et lille, billigt guesthouse, med et personale der kunne absolut intet engelsk.
Vaerelset var dog helt fint og kvarteret hyggeligt, og endelig endelig kunne vi faa noget soevn, og saadan forsvandt vores foerste dag her.

Da vi havde genvundet krafterne skulle der udforskes storby.
Vi ordnede visum til Laos, tog paa enorme markeder, paa kuntmuseum, til Thai boksning, i biografen, i gigantiske malls af alle slags, besoegte en slangefarm, beundrede flotte templer, tog paa sej natklub og meget meget mere.
Vi fik i den grad gaaet nogle kilometer rundt i Bangkoks gader og straeder.

Det der imponerede os allermest maa nok vaere Chatuchak Weekend Market. Det er et helt ubeskriveligt stort marked, og der er virkelig ikke det du ikke kan faa fingrende i her, og gerne i et utal af varianter, former og farver.
Alt fra hunde-mode-boder med stakkevis af kjoler og dragter til kaeledyret, til boder specialiseret i plasticfrugter af enhver slags.
Yderligere kunne her findes plastic-smykker, ure, sko, toej og tasker i uendelige maengder, glas-nips, hundefodder, knapper, mad og drikke, palietter, knive og knogjern, toerrede fisk og skaldyr, paraplyer,lamper, kurve, og to meter hoeje bronze-statuer, hvis det nu lige er det man staar og mangler. (Og ja, vi kunne blive ved, det var fuldstaendig ekstremt).

Thai boksning var ogsaa noget af en oplevelse, for er du gal man en stemning der var omkring ringen.
Bokserne forekom overraskende unge, og som vi senere har faaet det at vide, starter de ogsaa med denne diciplin helt fra 13-aars alderen!
Normalt koster det en pokkers masse bath for turister, at komme ind og se en arrangeret kamp, men vi var snedige og fandt en vej udenom. Det var nemlig i en af fjernsynskanalen 'Channel 7's' studier vi var inde - altsaa det sted hvor kampene bliver sendt live fra - og her kan alle og enhver komme og kigge med, absolut gratis.
Vores udsyn til bokseringen var ikke super godt, men energien i salen var paa kogepunktet, og det var helt sikkert en vild oplevelse at staa midt i; massevis af thaier der raabte og satsede penge i flaeng - der var godt gang i den.

Som sagt fik vi ogsaa slentret rundt i et par templer; Wat Rachabophit og saa selvfoelgelig det overbesoegte Wat Pho, med turistmagneten, den kaempe store liggende guld Buddha.
Vi droppede med det samme at albue os igennem den fotografi-desperate turist-maengde ind til 'The Reclining Buddha', og noed i stedet roen og stemningen i andre afkroge af det store tempel.
Samtidig med vores visit her, foregik der en form for messe inde i en af de store sale. De Buddhistiske, orange-klaedte munke sad paa en lang raekke og lyttede til en syngende praediken.
Cermonien skabte en fantastisk spirituel stemning og munkenes sang rungede i hele bygningen - lige med undtagelse af en stor flok totalt respektloese vesterlaendinge, der moslede sig ind med larmende kameraer, og diskuterede hvad de saa, var det faktisk rigtig smukt.

Besoeget paa Roede Kors' slangefarm var generelt en skuffende oplevelse. Utallige forskellige slange-arter i terrarier dekoreret med papmache-sten og kunstige planter.
Slangerne her bliver brugt til tapning, for at udvikle sera til anti-midler for behandling af slangebid.
Projektet lyder jo vaeldigt spaendende, men det var mest af alt bare en hel masse slanger, der dovent hang ud i hjoernet af deres terrarie - ingen vild action her.
Heldigvis var det en gratis fornoejelse, da damen i billetlugen vist var lidt for doven til at reagere paa vores vaden ind uden betaling, hehe.

En ting der til gengaeld imponerede os - nok allermest Troels - var de detaljerede skulpture af skralde-metal.
Helt fra turens begyndelse (vores foerste to dage i Bangkok tilbage i februar) forelskede Troels sig i en kunstfaerdigt kreeret Alien paa omkring en meters hoejde, bygget af uendeligt mange smaa metal-dimser fra biler, cykler og andet skrot. Men det er jo ikke en helt saa ligetil souvenir at slaebe rundt paa (den vejer godt tre kilo), saa det var et glaedens gensyn, da vi fandt at den stadig hang paa sin plads i den lille shop.
Damen der her staar for salget maerkede tydeligt vores begejstring for vaerkerne, og vejledte os hen til kunstnerens - hendes brors - stoerre shop, et andet sted i byen.
Her var samlingen af metal-kunst lidt stoerre og inkluderede blandt andet en Alien bygget paa en motorcykel, men stadig fungerende som koeretoej; saa mega sejt!
Vi maatte desvaerre ikke tage billeder af vaerkerne, saa det er maaske svaert at faa en ide om hvordan de forskellige skulpture egentlig ser ud, hvis man ikke lige selv har stoedt paa nogen foer. Hvis i synes det lyder lige saa sejt som vi goer, kan man faa en ret god ide om hvad det gaar ud paa via http://www.oldsteelart.com/  eller bare ved at google 'alien scrap metal art'.
Udover den omtalte alien-skulptur faldt vi selvfoelgelig over at hav af andre ting vi frygtelig gerne ville erhverve os. Det er bare ikke rigtig til at shoppe saa pokkers mange souvenirs, naar vi regner med at vaere paa farten et lille aars tid endnu..
saa indkoebene maa vente, Bangkok er jo heldigvis ogsaa vores allersidste stop inden hjemrejse.

Efter godt 8 dage i Bangkok foeler vi os i hvert fald godt rustede til at kunne finde alt man kunne have lyst til at bringe med hjem af maerkeligt, flot, aandssvagt, sejt, imponerende, brugbart og ubrugeligt thai-tingel-tangel, det glaeder vi os til.