Et musiker-kollektiv i Kuala Lumpur

Trip End May 19, 2011

Hos Ejam (CS'er)

Flag of Malaysia  , Wilayah Persekutuan,
Sunday, June 27, 2010

Vores rundrejse i Malaysia afsluttede vi med et besoeg i landets hovedstad; Kuala Lumpur.
En pulserende storby med doegnaabent paa hvertandet gadehjoerne, og fuld gang i diverse nye bygge-projekter.

De foerste par dage spenderede vi i byens China Town og Little India distrikt. Paa gade-markeder med tingel-tangel boder i uendelige raekker, et hav af skraeddere med mange tusinde meter stof i prangende farver med guld og glitter, og et smut forbi en overdaadig, indisk guldsmed, der piercede Lottes naese med de bare naever!

Lige inden flyet skulle bringe Lotte sikkert hjem til Danmark, blev det ogsaa til et besoeg i en af byens store attraktioner, Menara KL Tower; hoejt og slankt med en top formet som en ananas.
Med 421 meter (vi kunne dog kun komme op til 276 meter) er det verdens andet hoejeste telekommunikation-taarn, og at se en by som Kuala Lumpur saa hoejt oppefra var helt vildt fedt. En skov af skyskrabere og eksperimenterende arkitektur, omkranset af bjerge ude i horisonten. Mens vi var deroppe blev himlen moerk og et voldsomt regnvejr broed loes. Det tog selvfoelgelig en del af udsynet, men gjorde ogsaa oplevelsen en del mere dramatisk, med buldrende torden-broel og enorme maengder regn, der piskede ned.

Da vi igen kun var os to tilbage paa tur i Asiens land, besluttede vi os for at finde en Couch Surfer, for at opleve hvad bylivet her byder paa udover de populaere spots beskrevet i vores guide-bog.
Vi blev budt velkommen af en gut ved navn Ejam, og flyttede saa ind i et kollektiv sammen med ham og seks-syv andre.
Stemningen var helt nede paa jorden, selvom der hver dag var et rend af mennesker, der spillede musik eller bare kom for at haenge udi lejligheden.
Musikken fyldte i det hele taget meget her, og der kunne sagtens vaere gang i tre forskellige musiske projekter klods op og ned af hinanden, mens en fjerde flok koksede ud foran en bragende play-station eller guns'n'roses live paa dvd.
Vi foelte os hurtigt til rette her, og efter et par dage var vores doegn vendt om; med alt den aktivitet der foregik om natten var det helt normalt at godmorgen var ved et-tiden om eftermiddagen.
Naar der lige var stemning til det, blev der arrangeret faelles-spisning/bbq-party paa terrassen, med grill-kylling malay-style, og billig sprut til alle; vildt fedt faellesskab at vaere en del af.

Udover kollektiv-hyggen blev det til en hel masse vandren rundt inde i midtbyen, hvor vi kunne suge storby-stemningen til os i de mange forskellige omraader af byen.
Vi soegte forgaeves efter noget undergrunds-miljoe med alternative typer paa smaa barer, eller maerkelige butikker paa kringlede sidegader, men Kuala Lumpurs image bygger enormt meget paa alle de mange mange fancy shopping-malls der er at finde over alt.
Dyre maerkevarer-butikker med glinsende ruder besatte de mange malls, og paa gade-markederne kunne man saa finde det meste i kopi-varer.

Et af disse gigant-shopping-malls - KLCC Suria - er placeret i bunden af Kuala Lumpurs varetegn; Petronas Towers (ogsaa kendt som KL Twin Towers).
Den imponerende bygning fra 1998 er verdens hoejeste tvillinge-bygning, og straekker sig paa 88 etager 451,9 meter op. Det er desvaerre ikke muligt at komme andet end halvvejs op, hvor taarnene er forbundet med en bro.
Bygningen er nu lige saa fed bare at se udefra, isaer efter solnedgang, naar belysningen understreger arkitekturens detaljer.

Som sagt var det ikke lige til at finde frem til de smaa spaendende steder mange storbyer ellers gemmer paa, men bosat i et kollektiv fyldt med gode folk gjorde det nu heller ikke saa meget.
Vi fandt dog en sen aften frem til 'KL Performing Arts Center' i udkanten af byen. Her tog vi til et amatoer-teater-projekt kaldet 'The Platform', som er en slags konkurrence og moedested for unge, der gerne vil noget mere indenfor teater.
Under et overordnet tema opviser smaa grupper, stykker paa nogle minutter med kun hinanden, to stole og et bord til raadighed. De bedste praestationer bliver saa udvalgt til i faellesskab at skabe en stoerre produktion senere paa aaret; altsaa saadan en slags aarlig teaterklub med et stoerre maal.
Det var rigtig hyggeligt at opleve, og endelig at finde anden ungdomskultur end uendelige maengder shopping.

Kuala Lumpur er indtil videre vores favorit blandt de saadan rigtige, storbyer vi har besoegt i loebet af vores Asien-tur, der er selvfoelgelig ogsaa kun Singapore og Jakarta, Indonesien at sammenligne med, men KL var saadan et godt mix af de to.
Efter to en halv maaneds rejsen rundt i Malaysia var det ogsaa en vildt fed maade at afslutte med kollektivet i Kuala Lumpur.

Tiden i Malaysia foeles at vaere gaaet overraskende hurtigt, og vi har faktisk faaet set og oplevet naermest alt vi gerne ville her. Indonesien er dog stadig vores favorit, hovedsageligt paa grund af deres stoerre aabenhed i forhold til religion og kultur.

Generelt er Malaysia jo et fantastisk multikulturelt land, men med Islam dominerende, har der vaeret smaating der har vaeret svaerere her. Ting som; hvornaar skal man lige klaede sig mere tildaekket end ellers, og hvornaar er det okay for en kvinde at tiltale/give haand til en mand. Det er paa ingen maade noget der har oedelagt vores oplevelse af landet, men det har vaeret svaerere at forstaa og overkomme hvisse situationer.
Landet er dog stadig yderst anbefalelsesvaerdigt, der er masser af smukke og interessante steder at besoege her.
Desvaerre er turismen dog ogsaa en del stoerre her end i Indonesien, saa det har nogle gange vaeret mere kompliceret lige at komme 'of the beaten track' og finde de rigtige eventyr. Det er tydeligt at maerke at det er et land med fuld tryk paa udviklingen, og oekonomien her er steget helt vildt i lobet af de sidste aar. Ergo er der gang i promoveringen af landet, og en helt ny kultur indenfor lokal-turisme har tydeligvis faaet et boom.

Men vi forlader Malaysia med en god mavefornemmelse og, som i Indonesien, har vi moedt et hav af dejlige mennesker her.
Naeste stop er den sydlige del af Thailand, hvor vi glaeder os til flere forskellige destinationer, men foerst og fremmest bliver det nice at moedes med Sofie og Carsten, der kommer paa ferie hernede; altid laekkert med noget kontakt hjemmefra.