Welcome to the jungle!

Trip End May 19, 2011

Kuala Koh Resort

Flag of Malaysia  , Pahang,
Wednesday, June 16, 2010

Taman Negara; efter sigende verdens aeldste jungle. Den er 130 millioner aar gammel og har altsaa overlevet to istider med stil.
Stedet er naturligvis fredet og straekker sig over et areal der paa stroerrelse med en tiende del af Danmark (Tak Morten), og tager del i tre forskellige Malaysiske regioner.
Med et saa enestaaende oekosystem er det her muligt at opleve et utal af plante- og dyrearter. Omkring 350 forskellige fuglearter, et vaeld af forskellige slags ingefaerd og bregner og saa huser parken ogsaa den hoejeste traesort i hele Sydoestasien.

Nationalparken er en populaer destination for rejsende i Malaysia, saa vi kringlede vores tur dertil saa snedigt som muligt, for at undgaa de store maengder turister.
Der er nemlig en haandfuld forskellige 'jungle-indgange' at vaelge imellem, saa ved at sortere de mest populaere fra, kunne vi nyde Taman Negara nogenlunde uforstyrret.
Det kostede os selvfoelgelig en hel del ekstra, og mere besvaerlig, transporttid, men skulle efter sigende - fra andre rejsende - vaere det hele vaerd.

Valget faldt paa det lille, forholdsvis ukendte, Kuala Koh, hvor vi efter en del besvaer endelig kom frem.
Stedet var nu ogsaa ganske hyggeligt og dejligt mennesketomt, maaske lidt for ubesoegt endda. Det var i hvert fald tydeligt at maerke at erfaringen med udenlands-turister var ret lille, og der skulle en del daglig aevlen til for at faa igennem hvad vi forventede af vores ophold her. En hel masse smaating der bare ikke var styr paa eller ikke fungererede, gjorde desvaerre vores opfattelse af stedet til noget der inkluderede irritation og dybe suk.

Oplevelsen af stedet blev dog reddet af en vaeldigt flink gut ved navn Yo. Han var ansat af regeringen, og havde egentlig kun til opgave at sikre sig at vi kom levende tilbage fra jugle-trekking, men var saa entusiastisk at han - i hans fritid - med glaede guidede os gennem junglen med masser af interessant info om planter og dyr.

Han tog blandt andet med os paa en rigtig hyggelig tubing-tur ned langs jungle-floden.
Tubing gaar egentlig bare ud paa at smide sig i en stor traktordaek-slange og lade sig foere af stroemmen, og da stroemmen var rimelig stille og rolig de fleste steder, blev det en rigtig chillet tur, omringet af indtagende jungle-stemning; laekkert.

Flere omgange jungle-trekking blev det til, og saa en eftermiddags-tur paa den imponerende Canopy Walkway. Det er en slags lang haengebro, der klynget fast om store traeer, snor sig gennem junglens hoejere lag.
En overraskende meditativ foelelse var det at gaa herpaa, med udsigt til jungle-traetoppe saa langt oejet raekte.

Paa vej videre fra Kuala Koh fik vi mulighed for - igen takket vaere Yo - at besoege et Elephant Sanctuary et stykke derfra.
Et lille sted med stor kaerlighed til elefanterne i omraadet. De indfanger dyrene - hovedsageligt unger - hvis de findes forladte, skadede eller faret vild paa dyrket jord, og tager saa vare paa dem her.
Det var vildt fedt at vaere saa taet paa de store dyr, og endda faa lov til at klatre op og sidde paa den brede ryg; med foelelsen af tyk laederhud og staaluldshaar mellem fingrene, pludselig loeftet to meter over jorden.
Vildt sej afslutning paa vores tid i ved Taman Negara i Kuala Koh.

PS. Der er en del billeder af forskellige natsvaerme-dyr og insekter, og vi ville saette stor pris paa hvis far-Anders kunne identificere nogle af dem for os.