Kulturelt smoerhul

Trip End May 19, 2011

My Place

Flag of Malaysia  , Kelantan,
Thursday, June 10, 2010

Med bus til Kota Bharu, hvor vi fandt os et hyggeligt lille hostel, perfekt placeret i midtbyen.
Med stort Night Market lige om hjoernet, var det bare at tage for sig af de kulturelle indtryk.

Byen er Kelantan-regionens hovedstad, saa det hele er samlet her omkring. Det blev til 3-4 dage med fyldt program og en hel masse sight seeing i og omkring Kota Bharu. ..hvilket selvfoelgelig har resulteret i en hel del flotte billeder, saa det var ikke helt let at udvaelge en overskuelig maengde hertil.

Foerst og fremmest er der en flok farvestraalende billeder fra det naertliggende Night Market, der boed paa uendelige valgmuligheder af spaendende lokal-retter linet op i de mange smaa boder. Krydderet, surt eller soedt, raat, stegt eller kogt, og til tider helt uidentifiserbart for os, serveret sammen med ris i klare farver.Den anden del af markedet bestod af lange raekker toej- og tingeltangel-boder. Isaer et enormt udvalg af batikfarvede kjoler og skjorter.

Dernaest var vi til fugle-sangs konkurrence, hvilket er en meget populaer fritidsaktivitet for de lokale maend her. Fuglene lines op i smukt udsmykkede traebure i lange raekker, og bedoemmes saa paa deres sang-praestation.
Dommeren lytter til dem i to minutter, fire fugle ad gangen, og giver dernaest hver enkelt fugl point mellem et og ni.Saadan moedes fugle-entusiasterne jeavnligt og konkurerer om aeren, at have den bedst syngende fugl.
Det er ulovligt dyste om penge i Malaysia, da det er muslimsk land, saa det hedder sig at vinderens praemie er en riskoger, men da alle har saadan en derhjemme allerede, tilbyder fugle-foreningen helt ukompliceret at koebe den tilbage med det samme; smart..
Der er stor prestige i en god sangfugl, og er den saerligt dygtig og veltraenet kan den koste helt op til hvad der svarer til ca 20.000 dkk!
Praemierne (altsaa riskogerne) er dog ikke super vaerdifulde, saa deltagerne goer det uden tvivl hovedsageligt for hobbyens skyld.
Som vores hyggelige 'guide' forklarede; "There is something special about meeting for this competition. Here it does not matter if you are Indian, chineese or Malay; your religion has no importance here, and we never discuss politics. When we arrive, we don't ask each other 'how are you?' we ask 'how is your bird?'"

Efterfoelgende er der flere markeds-billeder, men fra det imponerende dags-marked istedet; Pasar Siti Khadijah.
Her saelges raavarene; naermest en hver slags groensag eller frugt man kan forestille sig, aeg fra baade hoens, skildpadder og andre aeglaeggere, et hav af forskellige krydderrier, kylling,  fisk; baade toerrede og friske, lokale snacks, blomster og meget meget mere..
Her kan tiden let forsvinde, mens man betaget gaar rundt i en stor labyrint af boder der straekker sig over flere etager.

Et enkelt tempelbesoeg blev det ogsaa til. 'Wat Photivihan', som er kendt for den kolo-enorme statue af en liggende Buddha.
Den er saa stor, at der nedenunder er indrettet lokaler med en slags reoler langs hele vaeggen. Her kan man saa koebe sig en 'hylde-plads' for at kunne placere urnen til en afdoed slaegtning. Paa den maade skulle den afdoede ifoelge kinesisk buddhisme vaere beskyttet af den sovende buddha, og man kan saa komme her og taende roegelse eller et stearinlys for den afdoede.

Malaysia - og i saerdeleshed Kelantan - er kendt for deres unikke drage-byggerier, saa en af dagene tog vi afsted til den naertliggende landsby Kampung Kijang, for at besoege en dragemager.
De er lavet af bambus-pinde og tyndt papir, og dekoreret i flot detaljerede lag-paa-lag-moenstre i staerke farver og guld og soelv.
Dragemagerens nabo var tilfaeldigt heldigt en soelvsmed, med et stort udvalg i diverse smykker. Soelvsmederi er ogsaa en af Kelantans mange specialiteter, og detaljerne paa de mange brocher, fingerringe og halskaeder var ogsaa ret imponerende.
I samme landsby stoedte vi pludselig ogsaa paa et batik-vaerksted og blev inviteret indenfor. I familie-foretagenet her dekorerede de i traditionel stil kinesisk silke med flotte haandmalede blomster-moenstre.

Og saa har vi vaeret til malaysisk bryllup!
I soegen efter noget helt andet kom vi forbi, og blev saa inviteret indenfor til efterfesten til et traditionelt bryllup med buffet og kareoke-underholdning.
Lidt underligt pludselig at befinde sig midt i familie-festlighederne, men ogsaa interessant saadan uden videre at vaere en del af det, for derefter at blive takket for vores deltagen.

Sidst men ikke mindst moedte vi, i Kota Bharus kulturcenter (Gelanggang Seni), Malaysias efter sigende dygtigste dragemager, som moejsommeligt klargjorde moenstre til naeste kreation.
Samme sted overvaerede vi en snurretop-konkurrence, der fangede Troels' fulde opmaerksomhed med det samme.
Der spilles med store, tunge snurretoppe af jern, der 'piskes' igang ved hjaelp af et tykt, sammenrullet reb. Det gaelder saa om at faa den til at snurre saa laenge som muligt, og det kan altsaa vaere helt op til to timer!

Saa Kota Bharu er altsaa noget af en oplevelsesby naar det kommer til det kulturelle, og vi tog derfra efter et par hektiske dage, med en hel masse nye, spaendende oplevelser i bagagen.