2-3 dage i muslimsk eliteskole

Trip End May 19, 2011

Hos Nizam (CS'er)

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Sunday, May 30, 2010

Endelig paa vej fra Cherating, rejste vi det foerste stykke videre paa tomlen. En flok meget venlige haandvaerkere satte os af ved busstationen i nabobyen Kemaman, og busturen derfra var temlig smertefri.

Ved ankomst i Kuala Terengganu blev vi hentet af vores CouchSurfer-vaert, Nizam, og hans to kollager og venner; Nisa og Azhar. Vi var de foerste CS-gaester Nizam nogensinde har haft paa besoeg, saa entusiasmen var stor fra dem alle tre.

Nizam arbejder som en slags gymnastik-laerer paa en muslimsk eliteskole i den lille by Kuala Berang. Han er bosat paa skolens grund, saa paa grund af de staerkt religioese skole-regler, blev vi paent bedt om at paaklaede os i noget ikke nedringet, der daekker skuldre og knae, naar vi var i selskab med eleverne.Hans stue-lejlighed var rigtig hyggelig, og kreative Nizam havde selv kreeret det meste af kunsten paa vaeggene og et par gulvlamper af ris-papir og kosteskafte.

Som hans foerste Cs-gaester havde Nizam store planer om at vise os alt der var at se i og omkring Kuala Berang, men vigtigst for ham var det, at vi oplevede livet paa skolen og fik snakket med eleverne.De var vaeldigt interesserede, men ogsaa vildt generte, saa det tog noget tid at bryde isen. Men naar de foerst turde, havde de en hel del spoergsmaal til rejse-livet, uddannelsessystemet i Danmark og vores oplevelse af Malaysia.Eleverne kommer fra hele Malaysia og har store chancher for at faa legat til et udenlandsstudie, naar de er faerdige her, saa interessen for mulighederne i Europa var stor.
Stedet fungerer som en slags efterskole for elever med topkarakterer, og Nizam var tydeligvis stolt over at kunne praesentere dem for os.

Udover at mingle med eleverne fik vi ogsaa set lidt attraktioner i og omkring Kuala Berang. Det blev til en tur til et lokalt vandfald, med tilhoerende botanisk have, et hurtigt kig paa en enorm daemning, der forsyner hele Malysia med el, en tur forbi verdens eneste Crystal mosque, udsmykket med spejle og glas, en hyggelig gaatur omkring Kuala Terengganu Museum, med masser af imponerende bygninger i traditionel arkitektur, og saa blev vi praesenteret for en haandfuld lokale retter/drinks saa som stegte fiske-mos-pinde (lidt som aflange, friturestegte fiskefrikaddeller) og den malaysiske udgave af gloegg.

Det var vildt hyggeligt at bo et par dage hos Nizam og hans hoejgravide kat, og han ville vaeldigt gerne at vi blev noget laengere, men tiden var kort da Elinas mor pludselig havde besluttet sig for at komme paa besoeg hernede i varmen. Saa to overnatninger paa skolen, og saa gik turen videre til Kuala Besut, hvor vi skulle moedes med hende.