Oestens vesten

Trip End May 19, 2011

Hos Peter Hoegh (CS'er)

Flag of Singapore  ,
Thursday, April 22, 2010

Naeste stop paa rejsen var Singapore. Det var nu ikke fordi vi havde de helt store forventninger og blev da heller ikke laengere end en lille uges tid.

Det var fint med lidt storby nogle dage og vi var heldige at bo hos en dansk Couch Surfer, som er bosat her. For alting - og i den grad ogsaa priserne - er en del anderledes end vi havde vaennet os til i Indonesien.Vores vaert, Peter, var rigtig flink, men arbejdede en hel del, saa det var ikke saa meget vi saa til ham. Men det var rart med en hel lejlighed til raadighed, som i den grad er det mest vestlige sted vi har boet indtil videre.Saa med IKEA-moebler og fladskaerms-tv i stuen, aircontotion i alle rum og et helt standart koekken som vi kender det, noed vi lidt luksus nogle dage.
Men Singapore er mere eller mindre som vi havde forestillet os; en vaeldigt organiseret storby.Alt fremstaar meget rent og vestligt, med velfriserede forhaver og nyvaskede, store, dyr biler paa de brede, lige asfaltveje. Blandet med en skyline af uendeligt mange skyskrapere og shoppingcentre.
Saa vi benyttede selvfoelgelig tiden paa at vaere rigtigt turistede og tage paa sightseeing rundt i byen.Heldigvis er Singapore nemlig ret multikuturel, og byder ogsaa paa bydele der skilder sig ud fra de pastelfarvede Barbiehus-kvartere.
Vi besoegte 'Little India', som med en duft af roegelse, boed paa laekker indisk mad, utallige krims-krams-butikker og guldsmede, og et vaeld af hindu-templer. Da vi ikke lige stod og manglede flotte vaevede stoffer, prangende guld-smykker eller Buddha-statuer i neonfarver, var det templerne der tog vores opmaerksonhed her.
Fra 'Little India' til 'Chinatown' og et vaeldigt postyr af et Night Market. Med gaderne fulde af folk og boder og roede, kinesiske papirslamper dinglende henover. Det var hyggeligt, men sightseeing er traettende, saa vi flygtede hurtigt lidt vaek fra folkemaengden, og fandt os en roligere gangbro med god udsigt over den myldrende aftentrafik, som var noget af et lysshow.
Sidste aften tog vi, paa Peters opfordring, til en rigtig Singapore-attraktion; deres Night Safari. Det var dyrt og opreklameret, men vi havde en god fornemmelse af at vi ville komme til at se noget imponerende natte-aktivitet fra nogle af de over 120 forskellige arter dyr de har her...Det var dog ikke rigtig tilfaeldet, og det bedste den aften, var nok den Ben&Jerrys is vi koebte os ved indgangen. Jo, det var da meget sejt med alle de forskellige dyr de har faaet samlet, og jo, det var da anderledes at opleve dem i natte-zoo, men det slog altsaa ikke ligefrem benene vaek under os.Lidt for opstillet og lidt for barnligt for os. Men thumbs up for hvor gennemfoert det hele var, det maa man gi' dem. Ingen tvivl om at der var lagt vaegt paa detaljerne, og fornemmelsen af at vaere i en jungle fik de skabt ret godt alt taget i betragtning.
Vi fik dagen efter taget en bus videre mod Malaysia, som skulle vise sig at vaere lige saa let at komme ind i som Singapore. Som dansker har vi automatisk tre maaneders visum, saa det glaeder vi os til at benytte os af, paa opdagelse i endnu et asiatisk land.
PS. For resten saa har Singapore jo helt vildt stramme regler med hensyn til rygning, saa forbruget roeg en del ned mens vi var her..