LONG ISLAND

Trip Start Jan 27, 2011

Flag of United States  , New York
Saturday, April 16, 2011

Søndag er den store turdagen for oss siden han Egil jobber litt, innimellom :-). Og denne søndagen er vår første utfartsdag siden vi flyttet hit. Fra Little Norway kan vi se over til Long Island og har lenge hatt lyst å se og utforske denne langstrakte øya. LONG ISLAND må sies å være naturelskernes paradis. Fra store åpne områder og milevis av strender, er det nok av boltreplass. Øya er ca 190 km lang og 20-32 km vid. Vi hadde bestemt oss for å kjøre å se hele øya, og vi var på farten allerede før 08.00 og det ble seine kvelden og mørkt før vi var tilbake i Little Norway. Long Island hører til delstaten New York, øya deler seg i to grener på den østlige enden, kjent som North Fork og South Fork. Når vi Startet fra Stamford kjørte vi på vest siden av Brooklyn i New york, gjennom "fylkene" Kings og Queens vest på øya. Første stopp er Coney Island. New Yorkerne har en  egen bystrand på Coney Island som ligger helt på tuppen av Brooklyn. 4 km sandstrand med bordwalk av tjukk eikeplank. Denne nostalgiske bystranden er like populær i dag hundrede år etter de første besøkende. Her er  strand, tivoli og Atlanterhavs utsikt,..ikke rart den er populær.Tivoliet har et gammelt pariserhjul som kalles "Wonder Wheel" som lenge var verdens største pariserhjul. En annen populær attraksjon er "The Cyclone"  som en gang var verdens raskeste berg og dalbane. The Cyclone er laget av tre og det sies at de som har tatt den fremdeles er imponert over farten. og Coney Island er faktisk også opprinnelses stedet for Hot Dog og den verdenskjente pølsesjappa Nathan`s. Et stopp hos Nathans er nesten obligatorisk for alle pølseelskere, sånn som æåan Egil.
Deretter fortsatte vi østover helt til Montauk som er en liten landsby helt i øst.. Vi kjørte på sørsiden av øya til Montauk og tilbake på nordsiden av øya. I tillegg til en del jordbruk, er det nå kommet en del vingårder. Noen av vingårdene som vi passerte var det vin smaking. Men ikke for oss som kjørte bil den dagen. Må nok ta en tur en annen dag,  Ho Jorunn må jo få smake på produktene de lager :-).  Langs hele turen var det utrolig mange idylliske små steder og landsbyer med butikker og restauranter. Det overrasket oss at det bodde så mange mennesker på Long Island. En god del maritime miljøer er det også på øya, og at fiske er en stor aktivitet her, hersker det ingen tvil om..her er store fiskebåter, og sånne store flotte båter med flybridge og digre hai fiskestenger. Ingen "sjark" der nei,..
Vi spiste lunch i Montauk og på resturanten LENNY'S ON THE DOCK og der fant vi ogå en modell av den rekordstore 1174-Pound Blue Marlin som ble fanget øst for Eastern Long Island 22 juli 1986. Det sies at det koste hobbifiskeren Bill Swedler fem timer med hardt arbeid og en brukket fiskestang, men han landet en 14-fot, 1174-pound Blue Marlin og vant en plass i New Yorks rekordbok. Den tidligere rekorden var på 940 pounds fra 1981.
Det sies at det mest populære feriestedet for New York velstående innbyggere er The Hamptons.... og her bor de rike...og de verdenskjente musikerene.
Mørket hentet oss raskt inn  denne søndagen. Vi vurderte om vi skulle ta fergen fra Port Jefferson tilbake til Bridgeport... men fergen gikk før han Egil fikk bestemt seg..så det ble bilkjøring tilbake også. Mørket seg på, litt regn kom og det ble mye kø før vi kom tilbake til broene Whitestone Bridge og Throgs Neck Bridge... denne kvelden ble det den siste nevnte brua etter at GPS dama rengnet på hvor køen ville bli minst for oss :-) Godt å være venner med denne GPS dama også :-). Vi kom oss vel hjem til vårt Little Norway..litt trøtte men med masse opplevelser. Vi kommer til å ta deler av denne turen om igjen :-)