De definitie van ‘thuis’

Trip Start Jul 12, 2010
Trip End Sep 30, 2011

Flag of Argentina  ,
Monday, May 9, 2011

Overal wonen mensen. Dat klinkt als een open deur, maar welbeschouwd is het te bizar voor woorden. Want of je nou naar de Noordkaap reist, naar Paaseiland of TasmaniŽ: overal wonen mensen. Wat reizen zo fascinerend maakt, is dat je zelf kunt zien dat al die mensen eigenlijk overal hetzelfde zijn. En dat ze overal dezelfde dingetjes doen. Van Finland tot AustraliŽ en van Bali tot Chili: overal zie je giechelende schoolmeisjes, voetballende jochies, trotse moeders met baby's, zwervers en zakenmannen. En overal zijn er scholen, gaan mensen naar hun werk, naar de winkel of naar de kapper. Okť, soms is het giechelende meisje een indiaanse puber in Bolivia. Soms is het voetballende jochie een dakloos kind in Jakarta. En soms is de zakenman een Japanse maffiabaas. Soms is school niet meer dan een schoolbord onder een boom in de Amazone. Soms bestaan de dagelijkse boodschappen uit twee levende kippen in een Afrikaans dorp. En soms is de kapper een oude man met een krukje op straat in Mexico. Maar geloof het of niet: in feite is alles precies hetzelfde als het leven in Vught, Amsterdam of Arnhem.

Chaupi Rodeo
Wat ook fascinerend is, is dat alle mensen een ander beeld hebben als ze denken aan 'thuis’. Wij denken bij thuis aan ons huis in Voorburg, het voetballende jochie aan een kartonnen doos en het schoolmeisje aan het hutje van haar oma. En sommige mensen denken bij ‘thuis’ aan hun huisje in Chaupi Rodeo. Waar zei je? In Chaupi Rodeo dus, een handjevol huisjes in de adembenemend mooie Quebrada de Humahuaca, in het noorden van ArgentiniŽ.

Want – en tot zover weer het hoofdstuk wijsneuzerij – daar zaten wij de afgelopen weken. Niet zozeer in Chaupi Rodeo (het moet wel leuk blijven tenslotte), maar wel in het noorden van ArgentiniŽ. Tijdens onze vorige grote reis waren we helemaal verliefd op Noord-ArgentiniŽ. Dus wat doe je dan als je weer een wereldreis maakt? Dan ga je er gewoon nog een keer naartoe. Naar de leuke stad Salta, bijvoorbeeld, waar we net als vijf jaar geleden een autootje hebben gehuurd om de omgeving voor een tweede keer te verkennen.

Zoutvlakte
Pittoreske en stoffige cowboydorpjes, huizenhoge cactussen, een van de vijf grootste zoutvlaktes ter wereld (we hebben ze alle vijf bezocht!), rotsformaties die elk uur van kleur veranderen en ruige, eindeloos diepe canyons: Noord-ArgentiniŽ is als een filmdecor. En ja, ook hier wonen dus overal mensen. In het plaatsje Iruya bijvoorbeeld, ver weggestopt tegen de berghellingen van de Quebrada de Humahuaca.

Op het bankje voor de kerk wilde een nieuwsgierig dametje weleens weten wat wij nou eigenlijk in haar dorp kwamen doen. En waar kwamen we precies vandaan? ‘Nederland’, ‘Holanda’, ‘Los PaŪses Bajos’ – het zei haar helemaal niets. Een wijk in Buenos Aires? Niet eens zo gek gedacht. Voor deze lieve, nieuwsgierige vrouw uit het afgelegen Iruya zijn er namelijk maar twee werelden. De wereld van Buenos Aires, wat staat voor alles wat rijk, blank en groot is. En de wereld van Iruya – de wereld waar zij aan denkt als ze denkt aan ‘thuis’.

De foto’s
Wil je zien hoe mooi het noorden van ArgentiniŽ is? Kijk dan hier http://nicolekeijser.smugmug.com/Travel/Argentini%C3%AB2011/12714681_Twfq5#1263792659_wZLbxg3

Tot later, want we moeten nu snel naar de USA!

See you!

Eduard & Nicole

KOOS on

HE LUITJES GAAT LEKKER HE NOG EVEN EN HET ZIT ER WEER OP DAN KAN JE WEER VAN DIE HEERLIJKE TEMPERATUUR IN NEDERLAND GENIETEN VANDAAG WAS HET BIJ ONS IN DE ACHTERTUIN 32 GRADEN HEERLIJK.
GENIET ER MAAR LEKKER VAN. TOT GAUW EN KOM GEZOND WEER TERUG.

Chris on

Komende maanden weer een beetje acclimatiseren aan de westerse wereld in de VS met een campertje! Veel plezier!

Alexandra on

Geweldige foto's van Noord Argentinië! kan me voorstellen dat jullie terug gegaan zijn. Keken de mensen niet raar op van die Europeanen, blanken, lange mensen in hun dorpje?

Mandy on

Mooi verhaal en o zo waar.

reisfreaks on

Wauw, wat een mooie plaatjes weer!