Stop en Go

Trip Start Jul 12, 2010
Trip End Sep 30, 2011

Flag of New Zealand  , North Island,
Saturday, March 19, 2011

Soms heb je een boerin uit Otama Beach nodig om je te vertellen dat de wereld in brand staat. Want zelfs anno 2011 heb je als reiziger soms even geen tv, geen krant, geen internet en geen bereik met je i-Phone. Wat je wel hebt: een prachtig kampeerplekje op een weiland in het afgelegen noorden van het Coromandel-schiereiland, op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Daar zit je dan rond middernacht met een biertje je zonden te overdenken, onder een hypnotiserende sterrenhemel zoals we die in Nederland nooit meer zien. Het is er onwaarschijnlijk stil – het enige geluid is het geruis van de donkere zee, vlak achter de duinen. En dan opeens: grote koplampen en het geronk van een pick-up. Het is de boerin. Of we het al weten, vraagt ze. Nee, we weten van niks, hier onder de sterren. Er is een ramp gebeurd in Japan, zegt de boerin. En ze waarschuwen voor een mogelijke tsunami, ook hier bij Otama Beach. Maar zo'n vaart zal het niet lopen, denkt ze. En anders zijn we van harte welkom in de boerderij, veilig bovenop de heuvel.

Niet-moeten
Zou het aan ons liggen? Je zou het bijna denken als je kijkt naar de landen waarin we reizen. IndonesiŽ: twee vulkaanuitbarstingen. AustraliŽ: overstromingen en een orkaan. Nieuw-Zeeland: aardbeving. En dan nu Japan, waar we godzijdank al een tijdje weg zijn. Met zoveel ellende zou je bijna vergeten dat wij deze reis vooral genieten. Van elkaar, van de vrijheid, de ruimte, het niet-moeten, en de afgelopen weken vooral: de geweldige natuur van Nieuw-Zeeland. 'Ze’ zeggen dat het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland mooier is dan het Noordereiland – en dat is het ook. Maar dat zegt meteen heel veel over beide eilanden, want ook het Noordereiland is vaak betoverend. De bergen van Tongeriro National Park (met ‘Mount Doom’ uit Lord of The Rings), Coromandel, The Bay of Islands, of de noordelijkste punt van het Noordereiland, dat ze hier ‘The far north’ noemen.

Shitbaantjes
Hoe noordelijker je komt, hoe groter de invloed van de eerder genoemde Maori’s – inclusief prachtige verhalen en tradities. Bij Cape Reinga bijvoorbeeld, waar de Tasmanzee en de Pacific Ocean elkaar letterlijk ontmoeten. Het is de plek van de mannelijke en vrouwelijke oceaan, waar de golven lijken op die rond de boeg van een kano. De plek waar de geesten van overleden Maori’s via de wortels van een eeuwenoude boom terugkeren naar hun oorsprong. Yep, leg dat maar eens uit aan pak-em-beet Dion Graus van de PVV.

De Maori-cultuur speelt nog altijd een belangrijke rol in het dagelijkse leven van Nieuw-Zeeland. Maar hoewel de Maori’s het veel beter hebben dan de Aboriginals in AustraliŽ, zijn ze nog vaak het kind van de rekening. Als het gaat om de echte shitbaantjes bijvoorbeeld. Een van die shitbaantjes zie je hier bijna dagelijks: de bordje-omdraaier-bij-wegwerkzaamheden. Die arme kerel staat de hele dag in de brandende zon met een bordje in zijn hand met op de ene kant ‘Stop’ en de andere kant ‘Go’, bij wijze van stoplicht zeg maar. Het enige wat hij hoeft te doen is het bordje af en toe omdraaien. En elke keer maar knikken naar al die goed bedoelende, quasi-begrijpende toeristen in hun campertjes.

Zonderling
Dan hebben sommige ambtenaren in Nieuw-Zeeland het duidelijk beter voor elkaar. Neem nu de postbodes van de New Zealand Rural Post. Wat is er nou mooier dan iedere dag in je korte broek in een bestelbusje naar de meest afgelegen – en dus vaak mooiste – plekjes van Nieuw-Zeeland te rijden om daar een brief te bezorgen bij een voor de maatschappij gevluchte zonderling? Okť dan, laten we eerlijk zijn: die zonderling heeft het waarschijnlijk nůg beter voor elkaar dan de postbode.

De foto’s
Wil je zien hoe mooi het Noordereiland van Nieuw-Zeeland is? Kijk dan hier http://nicolekeijser.smugmug.com/Travel/Nieuw-ZeelandN/12714817_ET3t5#1214932343_jrXcy

Tot later, want we moeten nu snel naar Paaseiland!

Kia ora!

Eduard & Nicole

Van der Vlietstriaan on

Super mooie foto's. Maarre.. vriendelijk verzoek aan Kned om niet meer af te vallen ten einde de vatsige lichamen van de thuisblijvers niet te veel af te laten steken! TC!

Alexis en Chantal on

haha, dit lijkt meer op t campertje dat wij in OZ hadden. Lekker kneuterig, maar prima toch! Echt heel erg verliefd op NZ bij het zien van de foto's! Heimwee is een beter wordt. Ooit weer eens terug. Nu lekker in een verbouwinkje van nieuwe kozijnen thuis. Tja het leven gaat door. Genieten jullie maar lekker t komt wel goed met de wereld.
Liefs.