De Coleman Coastline 3

Trip Start Jul 12, 2010
Trip End Sep 30, 2011

Flag of Norway  , Nordland,
Wednesday, August 4, 2010

Wie een tijdje geleden toevallig door de Haagse duinen liep, zou nu nog steeds om ons lachen. In een anonieme duinpan probeerden we namelijk voor het eerst om onze nieuwe tent op te zetten, waarmee we zo'n twee maanden door ScandinaviŽ gingen reizen. Inderdaad: probeerden, want als zelfverklaarde wereldreizigers zijn we best wat gewend, maar samen een tentje opzetten – dat hadden we eigenlijk nog nooit gedaan.

Dus eerst de gebruiksaanwijzing erbij gepakt. Die leek meer op de instructies voor een koffiezetapparaat dan om een tent op te zetten. Dan maar zelf aan de slag, zo moeilijk kon dat niet zijn tenslotte. Drie van die superbuigzame stokken van NASA-materiaal, een soort parachutedoek met ritsen en een zakje met haringen. En heel veel wind in onze duinpan, dat ook. Lang verhaal kort: die stokken pasten met geen mogelijkheid in de lusjes waar wij ze doorheen probeerden te wurmen, we renden woedend achter de continu wegwaaiende parachute aan, en twee uur later hadden we ruzie en reden we onverrichterzake weer naar huis, fantaserend over peperdure Noorse hotelkamers met frisse lakens en een minibar.

Waterdicht
En nu? Nu staat de Coleman Coastline 3-tent fier en stevig op Noorse grond, zo’n zestig kilometer van de poolcirkel. Niet dat we na bijna vier weken de meest routineuze tentopzetters zijn, maar hij staat er toch maar elke avond. Aan een fjord met uitzicht op de eeuwige sneeuw, aan een gletsjermeer dat tevens fungeert als (ijskoud) ochtendbad, of gewoon op een ordinaire camping. En stevig dat de Coastline is! En vooral: waterdicht, want we weten inmiddels dat het hier asociaal hard en lang kan regenen. Al vanaf het moment dat we Denemarken in reden, draaiden de ruitenwissers van ons Volvootje op volle toeren. Anderhalve week lang leek het niet meer te stoppen met regenen. Alsof heel Noorwegen in een dikke deken van regenwolken was ingepakt. Maar de Volvo, de Coleman Coastline en deze twee Vikingen hielden de moed erin. En dat lukt prima, want het is hier echt oorverdovend mooi.

Tunnels
Nadat we met de boot het Skagerak waren overgestoken, zijn we met kleine en grotere sprongen omhoog gereden in dit enorme land. Van de zuidelijke fjorden naar de overweldigende bergen van Jotunheimen, en van de gletsjermeren rond Stryn naar het pittoreske vissersdorpje Bud. Via bergpassen en door kilometerslange tunnels (de langste is 24,5 kilometer!), en met ferry’ s om de talrijke meren en fjorden over te steken – alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

En nu staan we dus min of meer op de poolcirkel, bij Saltfjellen Nasionalpark, vlakbij het stadje Mo I Rana. ’s Nachts is het hier rond het vriespunt, en wat we wel wisten maar wat heel vreemd is – het wordt hier nauwelijks donker.

Wetenswaardigheden
Tot slot nog enkele wetenswaardigheden: Noren zijn gek op aardbeien – Noren eten de hele dag door ijsjes – tot nu toe door ons gespot wildlife: 1 wilde hamster en een eekhoorn – de Vikingen gingen destijds graag het gevecht aan met ontbloot bovenlijf.

Wil je zien hoe mooi het hier is? http://nicolekeijser.smugmug.com/Travel/Scandinavia/12714317_64CuL#946470098_iMCgx

Ha det!

Eduard & Nicole

Chris on

Wat een prachtig land is het toch! Het wordt hoog tijd om hier eens een paar weken rond te trekken. Gelukkig is het niet zo ver weg...
Heel veel plezier de komende tijd en blijf vooral trots kijken als de tent weer is opgezet! Altijd weer een lekker gevoel...

Ayan on

Prekestolen net ook op foto's van andere vrienden gezien, facinerende rots! Noorwegen lijkt me erg de moeite waard om te bezoeken! Veel plezier nog!!
Ayan

Marjolein on

Helemaal mooi om na zo'n tijd weer een mail van jullie travelpod in m'n mailbox te krijgen.....heerlijk leesvoer op de vrijdagmiddag op kantoor!! Ieder moment dat jullie een zeer ervaren tentenopzetter (specialisatie in argentijnse en mongoolse tenten) willen inhuren...laat het me weten en dan spring ik op de eerste bus/ferry ;)

Gerard on

Some have it all! Enjoy! Zie dat jullie in augustus 2011 NY aandoen. Boston is just a 2 1/2 hour drive. See you soon.

Maarten on

Afgezien het feit dat je op alle foto's je zonnebril op hebt Nicole (het viel ineens enorm op) & oorverdovend mooi een voor onbekende uitspraak is..:-)!

Ben ik het stiekem wel helemaal eens! Wat een waanzinnig mooi land!
Toevallig zijn we vorig jaar in Skane, Zweden geweest en 2 weken terug in Oslo. Dat geeft een soort voorproefje van wat ik nu op de foto's ziet!

Dat het niet donker word vond ik maar bizar!, andersom lijkt me anders weinig verheffend.

Heel veel plezier samen

Maarten

Vicky on

En weer ben ik jaloers! Wat schitterend zeg, t lijkt wel een plaatje uit een vakantieboekje. Zalig. Geniet ervan. X

Anouk on

Wat een mooie foto's maken jullie!
Ik geniet daar heel erg van.
Enjoy!
Groetjes,
Anouk

Mandy on

Wat een prachtverslag. Hopelijk volgen er nog vele, als thuisblijver kan ik zo met volle tuigen meegenieten. Goede volgende etappe gewenst!

koos Graves on

Wat een heerlijk land he, geen luchtvervuiling, drukke mensen etc. hier gaat alles goed Esther is een rustige buurvrouw ze is helemaal top.
geniet er lekker van en wij genieten ook van jullie foto's en verhalen

groetjes Koos

Jeroen on

Wat een topfoto's wederom en een gezellig verhaal. Volgens mij gaat het opzetten van de Coleman Costliner 3.4 steeds beter en komen jullie helemaal tot RUST! Losse eindjes: Victor en HEIDI; gave bergschoenen; dito trainingsjas; profi wandelstok; ruitjesbroek? Zet hem op en veel plezier de komende tijd!

Groetjes Anly & Van der Vlietstriaan

Bianca on

Mooi verhaal en wat een mooie foto's (had ook niet anders verwacht ;-)
Kan echt meegenieten vanuit een zonnig...... Den Haag :-(
Geniet ervan!

Chantal & Alexis on

Hi Nicole en Eduard,

Geweldig om zulke mooie foto's te bekijken en ook wat van jullie te horen. Zoals jullie weten zijn wij lekker aan t nagenieten door t bewerken van onze eigen foto's en we zijn een mooi fotoboek aan t maken. Daarnaast hard aan t solliciteren, maar dat mag de pret niet drukken ;-)

Voor jullie in ieder geval een mooie start van een geweldig nieuw avontuur!
Geniet en geniet!

Groetjes
Alexis en Chantal

Torcke on

Hoi Kned en Nicole,

Had even een visioen van Kned die met het schuim op de lippen smeekte om enige hulp bij het narennen van de "tegenstander". Waar ken ik dat toch van.

Heel veel plezier samen.

Groet

Edwin

Mariska on

Hoi Eduard en Nicole!
Bedankt voor jullie reacties op ons blog tijdens onze wereldreis. Tja... voor ons zit het er al op! De tijd is omgevlogen en nu jullie verslag lezende krijg ik meteen weer de kriebels. Maar voorlopig moeten wij het doen met het lezen van jullie verslagen. We wensen jullie een hele mooie reis en zullen jullie zeker volgen! Enjoy, life is good!

groetjes, Arjan & Mariska www.2opreis.com