Bahia Chamela

Trip End Mar 16, 2006

Flag of Mexico  ,
Thursday, February 23, 2006

zondag 15 februari, Bahia Chamela

We komen 's avonds in het donker aan op de radar. De radar geeft een perfect beeld waar de rotsen en boten liggen. Er zijn namelijk boten die hier onverlicht ankeren. Het is pikkiedonker zonder maan, dus die radar bewijst goede diensten. Behalve voor klippen onder water, maar de pilot geeft een veilige plek om te ankeren. Ik sta op de punt van de boot om het anker te laten vallen. Het is een spiegelgladde zee, de zee licht sterk op en er zwemmen duizenden lichtgevende vissen voor de boeg uit. Op het teken van Floyd gaat het anker uit, we liggen goed beschut in de baai.

Op dit rak vanaf Porto Villarta hebben we gezelschap van vier walvissen gekregen op een halve mijl afstand. Dit zijn echt de koningen van de zee. Met hun trage bewegingen en enorme omvang duiken ze op, gevolgd door een waterfontein waarna ze met eventueel een klap van de staart weer in de diepte verdwijnen. Daar verblijven ze een minuut of 10 en dan komen ze plotseling weer boven water, soms snel, met bijna hun hele lichaam boven water, spectaculair en een grootse aanblik. Komisch zijn de schildpadden die hier overal rond zwemmen. De kust is hier verlaten, maar het is een lange strandkust, ideaal voor schildpadden. Op de motor zeilend horen ze ons aankomen. Dan zie je hun kop omhoog gaan en dan zwemmen ze met een paar luie bewegingen van de boot weg. Er zijn joekels van 1 meter bij. En keer onder zeil, tijdens mijn wacht hebben we er n overvaren, hij kon ons niet horen aankomen. Gelukkig bleek hij ongedeerd en verscheen achter de boot weer boven water, keek mij verontwaardigt aan en verdween onder water.

Op weg naar Charida krijgen we motorpech. Er blijkt zoveel drap in de diesel te zitten dat de filters verstopt zijn geraakt; mexicaanse diesel. Filters schoongemaakt en we varen weer.

Chamela is een mooie baai, lage gebouwtjes en wat vissershutjes. Geen tourisme. De kust ziet er groen uit. Om 10 uur gaan we anker op, richting Bahia Navidad, er staat een zwakke bakswind, toch de zeilen gehesen en we doen 3 a 4 knopen...