Dag 4 - Natonal Geográfica!

Trip Start Aug 15, 2010
Trip End Sep 07, 2010

Flag of Costa Rica  , Alajuela,
Thursday, August 19, 2010

Sophie en Dimi groeten 's ochtends de dingen: dag zonnetje in de lucht zo blauw! Dag hangmat met een toverzicht! DAG VULKAAN!!!! Via een gouden tip van de gids aan het observatorium, gaan we deze ochtend op zoek naar natuurlijke hotsprings – de gratische versie. We vinden de rivier, opgewarmd door de vulkaan, in een perfecte omgeving: jungle, een waterval, en de hete dampen van de rivier die het ochtenzonnetje weerkaatsen. Perfect voor een uurtje garen in lekker warm water van een graad of 33! Op de middag hebben we een afspraak aan het observatorium voor een wandeling met de gids naar de vulkaan. Onze gids, Manfred, vertelt honderduit over alle beestjes en plantjes die we tegenkomen. Hij vertelt ook dat hij maar af en toe toeristen meeneemt op het pad dat we aan het volgen zijn. Want wegens het lastig parcours en het gevaar van zo dicht tegen de vulkaan te wandelen, moet je fit zijn (om rap beneden te geraken in geval van een grote uitbarsting). En dat zijn de meeste gringo’s nu eenmaal niet. Er komen dus niet veel mensen op dit pad, en dat betekent: veel wildlife! Plots zien we beweging voor ons: een slang! Deze keer geen fer-de-lance, maar een jumping viper die in een hevig gevecht verwikkeld is met een pad. De slang heeft de pad beet, maar weet niet dat de pad zelf ook giftig is. De pad heeft daardoor weinig last van het slangengif, en geraakt maar niet verland. Uiteindelijk moet de slang de pad wel lossen, en trekt zich terug. De pad bloedt maar ademt, en overleeft! Wat een ongelooflijk spectakel, dit is echt indrukwekkend. De wandeling gaat verder door jungle (don’t touch the plants, we don’t know what’t in there) en omhoog via grote lavablokken van een oude uitbarsting. Maar die betreden we niet voordat onze gids een schietgebedje doet, zeer geruststellend... Als een voleerde geit huppelt onze gids van lavablok tot lavablok naar boven, en wij proberen hem bij te houden, hijgend, puffend en zwetend als een rund. Maar onze inspanning wordt beloond: daar is hij dan: volcán Arenál, één van de 10 meest actieve vulkanen ter wereld, recht voor ons op minder dan een kilometer. We aanschouwen zijne majesteit met diep respect, en net dan barst ie uit. We zien gigantische lavablokken naar beneden botsen, gelukkig niet in onze richting. Waauw! Dit is zonder twijfel het meest indrukwekkende schouwspel dat we ooit hebben gezien, en het is moeilijk om het de rug toe te keren. Maar we moeten, want er komt onweer aan. De bloedende pad heeft zich ondertussen uit de voeten gemaaktm en ook wij komen veilig en wel terug van de geweldigste wandeling van ons leven. Na een douche en avondeten keren we terug naar het observatorium. Er is exact 7.1 kilometer van de gruwelijkste weg te trotseren, maar je moet er iets voor over hebben. We wachten nog enkele uren in het donker en zien een kleine uitbarsting met 2 roodgloeiende lavablokken, maar verder heeft de vulkaan er geen zin meer in. We amuseren ons wel te pletter met twee Turken en twee Amerikanen, en Dimi scoort geweldig met zijn filmpjes over de uitbarsting van gisteren en het gevecht tussen de slang en de pad (can you send that to my email? I’m gonna tell people I saw that J ). Wat een dag! Verschrikkelijk moe maar méér dan tevreden kruipen we onder de lakens. En dat het deugd deed!