Walvissen in zicht!

Trip Start Jul 18, 2013
Trip End Aug 16, 2013

Saturday, August 10, 2013

Vandaag hebben we kunnen regelen dat we in Morroy Bay, 10 kilometer verderop, met een Zodiac het water op kunnen om walvissen te spotten! We zijn getipt door andere Nederlanders dat dit een leuke trip is. Het verbaast ons, omdat de migratie van de (grijze) walvissen in december tot maart plaatsvindt, waardoor er buiten die periode geen walvissen te zien zijn. Maar ons wordt telefonisch bevestigd dat deze walvisvaarder ze echt weet te vinden, anders... geld terug! Hierbij gaat het om de bultrug m half 11 stappen we in de Zodiac, die alleen voor ons 4-en beschikbaar is. De stuurman is Mike, een stoere jonge vent die meteen met ons wegscheurt met U2 op volume 10.

Na een kwartier varen gaan we stil liggen. Nu goed om ons heen kijken. De signalen als er walvissen in de buurt zijn: waterspuiten en grote groepen vogels. De walvissen werken samen om zoveel mogelijk (scholen) vis bij elkaar te jagen, zodat ze in één keer een grote maaltijd hebben. Vogels, zeeleeuwen etc komen hier weer op af omdat dit makkelijke hapjes oplevert. Dan zien we heel in de verte al een walvis water spuiten en uit het water omhoog komen om met zijn staart te slaan! Waarschijnlijk om de rest van de groep te waarschuwen dat daar niets is. Dus er moeten meer walvissen in de buurt zijn! Mike ziet weer waterspuiten en we varen verder. We liggen stil en dan weten we niet wat we zien. Enorme groepen vogels vliegen allemaal naar dezelfde plek toe. En ja, dan zien we ze! 3 walvissen die rondzwemmen, dan weer de kop en dan weer de staart boven het water uit, dan weer spuiten en dan weer minutenlang onder water. Dit is echt een geweldig gezicht!

We kijken rond, maken foto's (heel blij dat ik toch in die dure extra lens geïnvesteerd heb), dit is echt zo bijzonder om te zien. Dan weer een stukje varen, dan weer stilliggen.

Na een uur varen we weer naar de kust. We maken een rondje om een hoge rots heen, met kolonies bruine pelikanen en aalscholvers (? Nog even nazoeken wat het precies is). Terwijl we naar de haven terugvaren zwemt een groepje dolfijnen voor de boeg met ons mee. Wat een bonus. En wat een land.

We lunchen in Morro Bay en gaan naar Pismo Beach. Pismo is een jaren 50 badplaats, geen hoogbouw, maar ouderwetse motels en een lange houten pier. Hier geen chique winkels maar gewoon grote families op het strand en fish & chips op de boulevard. We liggen heerlijk op het strand in het zonnetje en Julian en Michelle nemen een duik in de golven. Daarna lopen we de lange pier op, die gemaakt is om te vissen. Geen ander vermaak dus dan een stel tamme bruine pelikanen die bij de vissers om aas of vangst bedelen. We bespreken welke dieren we vandaag allemaal gezien hebben. Terwijl we ons omdraaien en weglopen zeg ik: nu staat er nog maar één ding op mijn wensenlijstje: zeeotters zien. Waarop Willem zegt: je wordt op je wenken bediend. En inderdaad, achter ons zwemt een vrolijke otter op de pier af, op z'n rug, dobberend, spelend, zich om z'n as laten draaiend in de golven.... Wat een geweldige dieren zijn dit toch!

We besluiten de dag met een heerlijke maaltijd in een Italiaans restaurant. Zelfs glutenvrije pasta hier!

Paul & Simone on

Gaaf hoor ! We horen/zien graag de verhalen/foto's als jullie weer terug zijn in NL. De tapas en wijn staan al klaar ! MSF & P.

mar on

wat een gave ervaring moet dat zijn geweest...
ben erg benieuwd naar alle foto's!

lieve groet uit de Bilt.