Den dvacátýprvní - Riga

Trip End Jul 18, 2011

Flag of Latvia  ,
Thursday, July 14, 2011

8:00 - Probouzí nás vedro a drny. Umýváme se na záchodcích místní pumpy a vyrážíme k silnici, kde se rozjíždí jedno z největších veder celého výletu.

12:00 - Konečně stopujeme auto. Po třech hodinách neúspěšného stopování na silnici, kde jezdily skoro samé náklaďáky (které nemohly vzít víc než jednoho člověka) v úmorném vedru klesla nálada pod přátelskou hranici a začaly se objevovat první myšlenky na rozdělení se s tím, že bychom mohli jednotlivě stopnout nějaké náklaďáky. Za pár minut nám naštěstí staví dodávka s lotyšským manželským párem mluvícím anglicky velice sporadicky. Každopádně nás přes zastávku u jednoho z největších lotyšských jezer a přestávce na oběd v motorestu dovážejí až na předměstí Rigy, kterou se rozhodujeme projet skrz s tím, že to bude rychlejší, než stopovat složitě na dálničním okruhu kolem Rigy, opak se ale stal pravdou :)

16:00 - Riga. Dle slov našeho posledního řidiče "véry bjůtiful sity". Jsme na konečné tramvaje a potřebujeme si koupit lístky na MHD, nemáme ale místní LATy, nám prozatím neznámou měnu. Ve směnárně čteme na kurzovním lístku 1 euro = 0,7 latu. Můj český chorý mozek si to ale vyložil tak, že 1 LAT je 0,7 eura, tzn. že jeden LAT je asi 18 korun. Vybral jsem 20 LATů z bankomatu a všechno se nám pořád zdálo nějak prapodivně levné.

19:00 - I v Pobaltí se dějí stále nezvyklé věci. Jedeme místní šalinou do centra, po cestě míjíme spoustu rozbořených domů, neupravených chodníků a přemýšlíme, kde že se skrývá to krásné slibované město. Při výstupu se nás zničehonic ptá jedna místní slečna jestli jsme v pohodě a jestli nepotřebujeme nějakou pomoc. Zmateně odpovídáme, že jsme asi v pohodě a pokračujeme dál. Chvilku se motáme v podchodu kolem místního hlavního nádraží, načež narážíme na onu slečnu z tramvaje společně s její kamarádkou. Prý se pro nás museli vrátit, protože jsme vypadali tak, že potřebujeme pomoc :) Po chvilce zjišťujeme, že před pár dny se holky vrátily ze stopařského tripu z Francie a Itálie - evidentně spřízněné duše stopařů fungují na první pohled. Holky nás dovedou do obchodu, kupujeme spoustu věcí (protože je všechno pořád nějak divně levné) a navádí nás na autobus, kterým se dostaneme správným směrem z města na Kaunas, kam jsme chtěli pokračovat. Dostáváme telefonní číslo pro případ, že bychom se dostali do nějakých problémů, loučíme se, jedeme za město, kupujeme (hrozně levné) broskve a začínáme stopovat.

21:30 - Máme problém :D Dvě hodiny jsme nikoho nestopli a začalo solidně pršet. Schováváme se pod jednou z autobusových zastávek přičemž se začíná stmívat. Nasedáme na autobus jedoucí dále ven z města (naštěstí máme lístek na MHD na 24 hodin) a dojíždíme na konečnou kamsi do úplné řiti, venku tma a prší. V dešti se nám nechce rozdělávat stan a tak se rozhodneme využít obdržené telefonní číslo.

23:30 - No, zase máme jednou neuvěřitelnou kliku. Píšeme holkám, jestli nevědí o nějakém levném hostelu v Rize. Okamžitě nám volají zpátky s tím, že můžeme přijet k nim, že mají jedna z nich má rodiče pryč a mají celý volný byt, hurá :-) Po cestě chceme koupit nějaká piva, nicméně zjištění, že po desáté večer pivo v obchodě nekoupíte nám tento plán trochu překazilo, nevadí. Projíždíme asi hodinu Rigou a na domluvené zastávce si nás vyzvedávají holky. Jdeme na byt, dostáváme místo na spaní, sprchu a jako bonus vyrážíme trochu poznat noční život v Rize :)

6:00 - Konečně jdeme spát. Noční Riga je moc fajn, rozhodně o dost hezčí, než Riga ve dne :) V jednom z místních podniků dáváme dvě místní jakási medová pivka za 1 LAT. Konečně se dozvídáme pravou hodnotu jednoho LATu, což bereme s humorem, co nám také zbývá, každopádně Lotyšsko není tak levné jak se může na první pohled zdát :D Po delším hledání navštěvujeme ještě jeden místní podnik, pivka bereme ven a míříme do Mekáče. Je tady zakázáno pít na veřejnosti a policajti jsou tu prý docela přísní, takže veškeré popíjení venku na tajňačku. Po čtvrté ráno snídáme v McDonaldu a až do šesté se o zábavu postaralo učení českých slov, které holky evidentně fascinovalo a skvěle bavilo. Fotíme se před národním monumentem Lotyšska, děláme menší ostudu v tramvaji a jdeme spát, fajná nečekaná noc :)