Mensen

Trip End Aug 06, 2013

Flag of Cameroon  , South-West Province,
Tuesday, February 19, 2013

Mensen

Hotelpersoneel is overal erg vriendelijk en veel persoonlijker dan bijvoorbeeld in Europa. Ze vragen 1 keer je naam en de rest van het verblijf groeten ze je steeds bij naam. Sian en ik worden heel anders behandeld dan de blanken van onze groep. We worden minder lastig gevallen en lokale bevolking maakt vaker een gezellig praatje met ons. Vaak worden we ook raar bekeken. Ze vinden het vreemd dat er tussen al die blanken op de truck 2 donkere zitten. Officials bij checkpoints willen graag met ons trouwen.

Kinderen roepen vaak White, white of white men, white men naar de truck wanneer we langsrijden. 1 keer riep een jongetje ook white men, white men. Toen zag hij mij en schreeuwde het uit: Black men, black men en keek om zich heen om te kijken of anderen het ook hadden gezien. Erg lollig.

Heerlijk om op een lokale markt rond te lopen en boodschappen te doen. Je ziet de lokale bevolking hun dagelijkse ding doen en bovendien is het goedkoper dan de enkele supermarkten die we tegenkomen.

De mensen in Nigeria waren het meest enthousiast. Kameroen is verdeeld. Persoonlijk vind ik de Engelssprekende vriendelijker en opener dan de Franstaligen. Ghanezen zijn relax, Togolezen wat terughoudender, maar onderling  erg agressief (vooral taxichauffeurs). Benin vind ik de mensen weer wat relaxter.

Geldzaken

In Ghana kon ik nog pinnen, daarna niet meer. Best lastig. Geld wisselen kan gelukkig wel, maar is soms ook nog een uitdaging en soms moet je het toch echt op straat wisselen, wat ook weer risico's met zich meebrengt. Een mix van dollars en euro’s is erg belangrijk. Nigeria doet lastig met euro’s, Kameroen met dollars. Mastercard is niet te gebruiken in West-Afrika, maar dat wist ik vooraf al.