Eindelijk weer update

Trip Start Jan 01, 2013
Trip End Aug 06, 2013

Flag of Nigeria  , Cross River,
Wednesday, February 6, 2013

Eindelijk weer tijd voor een update. De reis is zo vermoeiend dat ik vaak geen tijd of te moe ben om te internetten. Vaak is er ook geen gelegenheid om te internetten en moet ik een taxi nemen. Ik probeer de afgelopen 56 dagen per thema te omschrijven.

Landschap en eerste indruk

In Ghana heb ik veel diversiteit gezien. De kust, regenwoud, berglandschap. Het klimaat vond ik daar ook redelijk goed vol te houden. Alleen de Harmatan (Saharazand) had ik soms wat last van. Mensen heel vriendelijk en relax. In Togo vond ik de regio van Kpalimé erg mooi. Erg groen, waterval. De eerste indruk in vergelijking met Ghana was dat alles er, vooral aan de kust wat degelijker uitzag. Goede wegen,  nette (Franse) uitstraling. Mensen waren iets minder relax en ietwat afstandelijker.

Benin had ik meer binding mee. Voelde me er erg op mijn gemak, vond de voodoocultuur, die ik ook in Togo heb gezien erg indrukwekkend. Benin oogt voor mij als meer het echte Afrika. Minder modern. Wel weer de Franse sfeer, goede cuisine. Heel veel cultuur en historie. Vond het klimaat daar wel lastiger om vol te houden.

Nigeria heet heetheetheet! Heb heel erg geleden onder de hitte, werd er gewoon ziek van. Begin waren voornamelijk rijdagen, dus geen binding met de mensen. Moest ook leren houden van het land. Mensen waren wel tot nu toe van alle landen het meest vriendelijk. Al weken werden we gewaarschuwd voor Nigeria en dat mensen er voor geen goud heen zouden willen, dan is het best vreemd om dan opeens zo hartelijk ontvangen te worden.

Kameroen tot nu toe het mooiste om te zien. Zo groen, veel natuur en nog veel onverharde wegen (hier gaat overigens verandering in komen, want de Chinezen zijn hard bezig). Mooie vergezichten met watervallen, schitterende bruggen over rivieren, traditionele hutjes. Mount Cameroon een lust voor het oog, een aanval op het lichaam ( meer hierover later).

Table of Contents