Slaven

Trip End Aug 06, 2013

chez alice

Flag of Togo  ,
Wednesday, January 30, 2013

In de ochtend weer naar de ambassade vanwege mijn geweldige kennis van de Franse taal ;-) Toch lukt het me steeds weer en stellen ze het wel op prijs, dat ik het probeer. Daarna inkopen op de markt, want vandaag was mijn eerste kookgroepdag met Louise en Gareth. We hebben onszelf de hyena's genoemd. Budget was 15000 CFA (ongeveer 25 euro). Hiervoor moesten we eten kopen voor het diner en het ontbijt voor morgen. We zijn goed geslaagd: 3 kg kip, wortelen, bieten, kool, uien, knoflook, groene paprika.

's Middags wilde ik gaan rusten, maar Sian kwam met een leuk idee om naar het slavenhuis te gaan en weg waren we. Heen met de taxi, maar moesten toch nog een moto nemen naar de juiste plek. Unesco gaat zich mengen in deze bezienswaardigheid, maar aangezien de plek nog niet in de lonely planet staat, was het nog erg authentiek. In de volgende editie komt het wel te staan, dus ik was net op tijd.

Maison des enclaves, was een doodnormaal huis midden in een bosrijke omgeving, maar onder de vloerplanken school een diep geheim. Een zeer kleine ruimte waar zo',n 100 slaven per keer werden gehouden. Dit heeft hier 20 jaar plaatsgevonden in het dieptste geheim aan het einde van de slavenhandelperiode.

In de grootste kamer stonden nog authentieke meubelen waar de blanken feest vierden. Voor de grote tafel zat een luik in de vloer. Wanneer het de heren deugden werd er een slavin uit het luik getoverd en werden de heren plezierd. Heel luguber. Nog luguberder was het duiken in het gat en toen onze weg vinden naar de uitgang, kruipend en wel. Sian raakte een beetje in paniek. Je moest ook letterlijk door het zand kruipen.

Aantal souvenierswinkeltjes buiten. Heel gezellig gekletst. Viel weer erg in de smaak bij mijn rastavrienden. Mijn dreadlocks openen echt deuren, dat had ik vantevoren nooit verwacht. Sian heeft een mini-djembe gekocht en en jongetje, Marco heeft er even op gespeeld. Ik maakte foto's en toen kwamen de peutertjes ook gauw een drum pakken, zo schattig.

Een eind verderop ook nog naar de plek geweest waar de slaven uit het huis voor het laatst een bad kregen, voordat ze op de schepen werden gezet.

Sian had het enorm naar haar zin achterop de moto. Ik ben het inmiddels gewend. De chauffeurs hebben ons vergezeld tijdens ons bezoek aan het slavenhuis en hebben ons toen helemaal naar che ALice gebracht. Een moto wordt sterk afgeraden, omdat je geen helm draagt, maar soms heb je er gewoon eentje nodig en het voelt lekuuuuuurrrrrrrrrrr.

's Avonds had ik mijn eerst kookgroepavond. Best pittig om voor meer dan 20 man te koken op vuur. Gelukkig viel het bij iedereen in de smaak, behalve bij 1 zeiksnor, maar hij heeft altijd wel wat te zeuren. Die avond traditionele muziek bij chez Alice. Zelf ook nog gedanst. KKreeg veel complimenten van de lokale bevolking, zelfs de volgende dag nog. Het was heerlijk, moeilijk en erg vermoeiend, maar ik heb weer genoten.

Table of Contents