Echte voodoo

Trip End Aug 06, 2013

chez Alice

Flag of Togo  ,
Sunday, January 27, 2013

Vandaag had ik een relaxdag gepland, maar het is allemaal heel anders gelopen. Tijdens het ontbijt vroeg ik Louise wat haar plannen waren. Haar plannen waren geweldig, dus wij samen op weg naar Togoville. De heenreis deden we met een omweg (bleek achteraf) volgens de Lonely planet. Taxi naar Lome-centre, bushtaxi naar het meer, toen moesten we nog een moto nemen naar de piroque (kano) en toen naar de overkant.

Aan de overkant stond er al een gids te wachten. We zijn samen met hem en de kapitein van de piroque zo'n 5 uur onderweg geweest. Eerst naar de chief om ons bezoek aan te kondigen. We waren vergeten om een kado te kopen, maar dat hebben we later alsnog gedaan (een fles gin).

We hebben de voodoopriesteres bezocht. We moesten onze bovenkleding uitdoen en een doek omdoen. Uiteraard schoenen uit. We hebben hier best een tijd gezeten. Uitleg ging heel de dag moeizaam, want gids sprak vnl Frans en dat moest ik dan als ik het uiteindelijk begreep, vertalen voor Louise. De kleuren rood, zwart en wit zijn in deze regio belangrijk in de voodoo. Rood staat voor de kracht van de voodoo, wit voor de voorvaderen en zwart voor hetgeen dat de zon wegneemt, dus ik neem aan het ritme van dag en nacht.

De priesteres heeft ons een armbandje gegeven (nouja, we hebben het gekocht) voor geluk tijdens onze reis. Er was ook een lief klein mannetje van een jaar of 1, die erg schrok van Louise en spontaan begon te huilen. Hij liet zich wel door mij troosten en de priesteres genoot ervan.

De katholieke kerk was schitterend. Vooral de afbeeldingen van zwarte heiligen. Onderweg kwamen we nog langs een boom waar voodoorituelen worden gehouden. Ik wilde van dichtbij een foto maken en deed automatisch mijn schoenen uit. De gids vertelde me dat de dames dit zeer op prijs stelden. Ook nog water uit de put getakeld, best zwaar.

Bij de souvenierwinkel voodoopoppen  te koop, maar ik wilde geen toeristentroep. Dit heb ik uitgelegd aan de gids en toen bood de kapitein van de piroque aan om naar zijn hus te gaan om te kijken naar zijn voodoopop. Zo gezegd zo gedaan en het was fantastisch.

Zijn voodoopop is nu officieel overgedragen aan mij en er ging een heel ritueel aan vooraf, zo mooi. Ik moest mijn wensen delen met de geesten en opschrijven wat ik ze de volgende keer zal schenken wanneer ik in Togo ben. Ik heb 2 kippen beloofd. Thuis moet ik eigenlijk om de 5 dagen een kip offeren aan mijn pop, maar toen ik zei dat dat niet mogelijk in nederland, was alcohol erop spugen ook goed.