Weer terug naar Togo

Trip Start Jan 01, 2013
Trip End Aug 06, 2013

Flag of Togo  ,
Sunday, January 13, 2013

Vandaag weer een lange rit naar Togo via Lome. Naar Kpalima waar Agoro ook woont. Overal werden we aangesproken. Er werd in het dorp al geroddeld dat Agoro met een andere vrouw op pad was, grappig. Normaal zijn het namelijk blanke Nederlanders, die hij rijdt. Hoorde op straat een leuk liedje. Jongen van het hotel heeft mijn memorycard in zijn telefoon gedaan en de clip gekopieerd.

Agoro heeft thuis zijn scooter opgehaald en we hebben een kort ritje gemaakt. Erg leuk met mijn dreads in de wind. Nog een katholieke kerk bezocht uit 1913 in de tijd van de Duitse overheersing. Togo was van 1890 tot 1949 namelijk in handen van de Duitsers. Daarna werden zij verdreven door de Fransen en werd Togo verdeeld in twee delen, het Engelse en het Franse gedeelte. In 1960 werd Togo onafhankelijk.

In het dorp weer fufu gegeten en weer vroeg onder de wol, Nouja met die hitte lig ik nergens onder. Jammer dat ik nu thuis de sneeuw mis, want de hitte is best vermoeiend.

De volgende ochtend lekker een bak koffie en een pistolet met omelet. Daarna gingen we de bergen in. Een hele leuke wandeling op de flanken van mount klouto (schildpaddenberg) van ongeveer drie uur. Veel uitleg over de verschillende planten en voornamelijk het gebruik van de natuur voor natuurlijke verftinten.

Dit legde hij uit door stapgewijs een tattoo bij mij aan te brengen van een vlinder. Ook heeft hij een blad voor mij beschilderd met zand.

Eidie on

Wat maak jij veel mee zeg. Je gooit je er ook helemaal in. Zo intensief. Het zal mij benieuwen of je het op deze manier een half jaar volhoudt. Lijkt me erg vermoeiend , maar ook heel boeiend. Hoe lang duurt het voor je hoofd helemaal vol is van alle nieuwe informatie? Ik heb net tot hier gelezen. Een andere dag ga ik verder met je verhalen lezen.

danieinafrika
danieinafrika on

Dit gedeelte van Afrika vond ik zo interessant dat ik me er volledig in heb gegooid. Weet dat ik het nu rustiger aan moet doen. Doe ik al een beetje, ben wat meer relax. Rijdagen zijn ook erg vermoeiend. Heel de dag in de truck, meestal slaap ik dan een groot gedeelte of staar naar buiten, luister wat muziek.