Shoppen!

Trip End Aug 06, 2013

Flag of Ghana  , Ashanti,
Saturday, January 5, 2013

Traditional Ashantibuiding

Op de Unesco werelerfgoedlijst. Stond niet op de thingsto do, maar zag toevallig een bordje aan de kant van de weg. Heel mooi om te zijn. Mooie muren met reliŽf. Het was een traditionele shrine (offerhuis) Deze bestond uit 4 gebouwen. Priesters deden daar de offers. Een hele lieve oude man woont in het achterste gebouw. Hij houdt de boel in de gaten. De jongere generatie heeft hier geen zin in. Het is fijn dat ik James bij me heb, want sommige (net als de oude man) spreken alleen de lokale taal.

Ook moest James lachen, want hij hoort natuurlijk ook alle opmerkingen die ze over mijn maken. Een meisje was helemaal in de wolken en bleef maar zeggen, oh dat is een aardige mevrouw, wat een aardige mevrouw. Ik heb nog een foto van haar gemaakt.

Ahwiaa workshop

Paradijs van het houtsnijwerk, maar ook tientallen mannen die je lastigvallen. Iedereen probeerde zijn mooiste verhaal te doen. Ik heb heel wat geleerd over de betekenissen van verschillende maskers en herken ze nu ook. Heb een mooi masker aangeschaft en het spelletje Awari. James had mij het de vorige dag aangeleerd. Ik heb hem trouwens een paar keer ingemaakt. Hij had niet gedacht dat ik het zo snel zou oppikken.

NtonsoAdinkra workshop

Hier wordt het traditionele Adinkracloth gefabriceerd. Heel duur, dus even niet voor mij weggelegd. Wel een tour gedaan. De verf maken ze van boomtakjes. Hier maken ze poeder van, water erbij en minstent 8 uur laten koken. De stempels maken ze van kalebas. Tijdens de tour mocht je ook zelf stempelen. De eerste keer ging wel goed, de tweede wat minder. Vanwege het warme, droge weer wordt de verf ook te snel weer dik. Daarna heb ik besloten mijn eigen doekje te stempelen. Het is best mooi geworden. Ik heb tekens gekozen, die mij het meeste aanspraken.

Kejetia market

Oef, hoe moet ik dit nu weer beschrijven. Totale chaos komt denk ik het dichts in de buurt. Verschrikkelijk druk en een doolhof waar ik zonder James echt niet meer uit zou komen. We hebben wat Black soup voor mijn haar en sheabutter gekocht. Dit was het advies van de rastiman die ik tegenkwam in Cape Coast Castle voor mijn dreads. Dus uitproberen maar.

Na een hoop gezigzag eindelijk iemand gevonden die voor mij 3 stuks kleding in 1 dag gaat naaien. Mijn maten werden opgenomen. Op plaatjes heb ik aangegeven hoe het ongeveer moet worden, dus mij benieuwen. Helaas moet ik morgen weer die chaos in om het op te halen.