Weer een drukke dag!

Trip End Aug 06, 2013

Flag of Ghana  ,
Friday, January 4, 2013

Uitchecken bij de stumble inn. Daarna op weg naar Bobiri forest & butterfly sanctuary. Eerst langs fort St Jago.

Fort St. Jago
Gebouwd door de Nederlanders om indruk te maken op de Portugezen en het kasteel ook vanaf de achterflank konden verdedigen. Zo hadden zij namelijk het kasteel van de portugezen veroverd. Ik was de enige bezoeker en kon lekker genieten van het uitzicht. Ik mocht ook op de muur kimmen (sorry Micha) en kon zo alles op grote hoogte de drie heuvels bewonderen. Onder het dak hingen grote vleermuizen. Best grappig, want ze hingen redelijk dichtbij.

Daarna op weg naar 1 van mijn hoogtepunten.
Assin MansoSlave-river

Om stil van te worden. Dit was de plek waar slaven na hun wandeling van soms weken verzameld werden voor hun laatste bad. Ze stonken natuurlijk van de zware reis en dat levert minder op tijdens de verkoop. Dus werden ze in de rivier gewassen, daarna werden ze ingesmeerd met sheabutter en moesten ze in de zon drogen. Ze zagen er dan weer blinkend schoon uit. Ik heb mij ook gebaden in de rivier. Normaal ben ik best nuchter, maar dit deed mij wel heel veel.

Slaven waarvan ze dachten dat ze toch niet lang te leven meer hadden, werden in een gat gedumpt. Hier groeit nu bamboe. Ze noemen het Bamboo graveyard. Op het marktplein waar de slaven werden verkocht staan 2 graven van een man en vrouw, die ooit vanuit hier weggevoerd zijn. De man is overleden in New York, de vrouw was op Jamaica terecht gekomen. Via the door of return in Cape Coast Castle zijn ze weer terug op hun geboortegrond.

Bobori forest and butterfly sanctuary

Helaas weinig vlinders, omdat het hier nu het droge seizoen is, maar het was heerlijk bijkomen. Ik was de enige gast die avond. Eerst een hike door het bos met weer uitleg over bomen. Van 1 beweerde hij dat het ogen beter maakt en dat je dan geen bril meer nodig hebt. Hij gelooft er echt in, dus je moet oppassen wat je zegt. Ik zei dat het mischien hebt bij kleine problemen en ontstekingen, maar niet bij grote. Hij was tevreden met het antwoord. Gelukkig maar, want hij had een machette bij zich :) Heerlijk ontbijt voor mij alleen. Avondeten was ook heerlijk.