Hallo Afrika

Trip End Aug 06, 2013

Flag of Ghana  ,
Wednesday, January 2, 2013

Gisteren kwam ik in het donker aan, dus kon nu pas echt zien waar ik was. Eerst ging ik bij Cindy (van de reisorganisatie) ontbijten. Heel gezellig, lieve kinderen en puppies. Het was fijn om even de reis door te nemen en we hebben hem ook een beetje aangepast. Nu kan het avontuur pas echt beginnen.

Cape Coast Castle

Kasteel van de Engelsen. Dit was de grootste doorvoerhaven van slaven. Slaven van de omliggende forten werden hier vaak ook verzameld. De Engelsen hebben het verbod van slavenhandel ingesteld in 1807. Illegaal ging het nog een poosje door. Mannen en vrouwen werden gescheiden van elkaar. Ze werden vastgehouden in kleine ruimtes met slechts enkele luchtgaten. In deze ruimte deden ze alles: toiletteren, kotsen, slapen eten.

Vrouwen werden verkracht en wanneer ze zwanger raakten, werden ze uit de groep geplaatst en na de bevalling weer terug gezet. Wanneer een vrouw bij vertrek van de schepen zwanger te zijn, werd ze in zee geworpen.

Tijdens de rondleiding verschrikkelijke verhalen. The door of no return, dit was het laatste wat de slaven van hun land zagen. Het was wel heel mooi. Een visser was een net aan het maken. Ik mocht foto's maken als ik geld gaf. Ze waren erg beledigd dat ik maar 1 cedi gaf, maar zeiden er verder niets van.

Uitzicht over de zee is echt schitterend. Ik was net op het juiste tijdstip. Aan het eind van de middag is het licht het mooist.

Na al die drama op weg naar de 'stumble inn'. Een waar paradijs, palbomen, de oceaan, zonsondergang. Hutje was erg eco met een composttoilet. Guur valt best mee, je gooit wat as op je behoefte en doet de klep weer dicht. Wel even wennen. 's Avonds cassaveballen met saus op.