Heftige dag!

Read my review - 4/5 stars

Flag of Benin  ,
Thursday, January 10, 2013

Blog bijhouden

Het blijkt al dat het erg moeilijk is om een blog bij te houden. Mijn dagen zitten zo gevuld en 's avonds ben ik bekaf en heb ik vaak geen fut meer om te schrijven. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de internetmogelijkheden. Ook nu al heb ik in the middle of nowhere gezeten, dus geen internet. Foto’s uploaden is vaak een probleem, omdat de verbinding te traag is.

Hierbij dus alvast excuses als ik wat langer op me laat wachter. Verder, let niet op de taalfouten. Ik typ erg snel en vaak al half slapend om maar niet te ver achter te raken. Ook vind ik het steeds moeilijker om op Nederlandse woorden te komen, omdat ik hele dagen Engels spreek en nu zelfs ook Frans. Nou ja voor hoever je het gebrabbel van mij Frans kunt noemen.

Road of no return

Dit is de laatste etappe van de route die de slaven in Benin moesten afleggen voordat ze verscheept werden. Ik stond al om 5 uur op, want Agoro mijn nieuwe chauffeur zou mij om 5:45 ophalen. Er stond al een broodje voor mij klaar en de nachtwaker maakte water voor me warm voor de koffie. Goede service, alleen geen Agoro om 5:45 ook niet om 6:00 en jawel ook niet om 6:15. Ik dacht toe al dat hij vergeten was om zijn klok een uur vooruit te zetten. Benin heeft een uur tijdverschil met Ghana. Ik zit nu weer op Nederlandse tijd.

Ja ja een uur  te laat kwam hij met Isaac, een andere gids van Jolinaiko. Zij brachten me naar de gids voor de slavenroute. De uitleg was een mix van Engels en Frans, maar redelijk goed te volgen. Op PLace ChaCha werden de slaven verkocht door Engelsen, Portugezen en Denen. In een huis werden ze gebrandmerkt en meegenomen op 'The road of no return" Dit is een rout van 5 km, die ik heb afgelegd en eigelijk is het om 7:00 ’s ochtends al heet.

Op de route verschillende  beelden. Het eerste  beeld t de geboorte van de koningen van Abomey uit. Meer uitleg hierover wanneer ik dit oude koninkrijk heb bezocht. Veel beelden van de verschillende koningen en  uitingen van voodoo. Onderweg stond in d ie tijd een boom, nu gedenkteken. De slaven lieten hier hun ongenoegen van de tocht blijken door rondjes rond de boom te lopen. De vrouwen 7 keer en de mannen 9 keer.

Slaven die onderweg stierven hebben ze in een gemeenschappelijk graf gegooid, dit is nu een monument. De route eindigt met de poort van geen terugkeer. Zeer lange wandeling, maar zeer de moeite waard. Het eindigde  bij de  door of no return.

Python temple

Een hoogtepuntje, want ik hou van slangen. Isaac ging mee voor de uitleg. Je moet hier trouwens extra betalen wanneer je ook foto’s wilt maken bij een bezienswaardigheid. Bij binnenkomst een boom waar voodoorituelen worden gehouden. Men gelooft dat door de energie van de boom je in contact staat met de voorvaderen. Je vraagt de priester om een gunst en hij voert een ritueel uit. Wanneer deze gunst uitkomt, moet je terugkeren en een offer brengen. Wanneer jezelf niet kunt, moet je het door iemand anders laten uitvoeren.

Er wordt een kleed opgehangen. Hierop wordt een mengsel van mais en nog het een en ander geofferd. Verder offer je het hoofd en bloed van een schaap.

Twee speciale hutjes voor rituelen voor tweelingen, die  als zeer bijzonder worden gezien. Verder nog een soort bol, die om de zoveel tijd wordt omgekeerd. Voorheen moesten 41 maagden (nu ge´nitieerden) water halen uit de zee. Dit wordt hierin gedaan en voodoopriesters voegen hier speciale kruiden aan toe. Nu is er ‘Holy water’ontstaan. Dit wordt op verschillende punten van het dorp gesprenkeld en dit moet het dorp beschermen.

Terwijl ik dit typ hoor ik buiten mijn kamer een Afrikaanse dame prachtig zingen terwijl ze bezig is. Ik word er gewoon emotioneel van. Ik zit nu in zo’n andere wereld. Weer terug naar de tempel. Mensen die in hun werk iets te maken hebben met metaal (bijvoorbeeld smid) hebben ook een voodoobeeld waar ze rituelen bij uitvoeren.

Hoogtepunt is de ruimte met pythons. Het zijn er 50. Ik kreeg er eentje om mijn nek. Best spannend want hij probeerde me te wurgen. Ik heb hem gauw een andere richting op geleid. Ik heb er ook zelf eentje van de grond geplukt, die wilde mijn camera wurgen. Grappige beesten. Isaac heeft wel foto’s en filmpje gemaakt, maar durfde niet te dichtbij. Heeft bijtervaring met slang gehad.

Sacred Forest

Er werd snel doorheen gejaagd. Gelukkig had Isaac mij al het een en ander uitgelegd. Weer een hoop beelden met betekenis. Heb nog tegen een boom aangestaan om al het slecht af te werpen en gevraagd om positieve dingen tijdens mijn reis. Vrouw wilde mij oorbellen verkopen, maar ik zei dat mijn gaatjes dichtgegroeid waren. Ze zei: "Let’s have a look.” Voordat ik het wist zat er een oorbel in mijn oor, Tjakka!!!!!!!

Voodoo festival

Chaos, druk, heet! Leuk om een keertje bezocht te hebben. Een heleboel toeristen, dat wel. Goed opletten geblazen, er lopen zakkenrollers rond. Een meter van mij af gebeurde het, maar werd gesnapt. Hij wordt dan meteen door omringende vastgegrepen en geslagen en meegesleurd naar de politie die hem dan terplekke ook even afranselen en meenemen. Best heftig als je er met je neus opstaat.

Zelf ook nog iets heftigs, maar aan de andere kant lachwekkends meegemaakt vanwege een aankoop, maar dat verhaal komt pas op mijn blog wanneer ik weer thuis ben. Om veiligheidsredenen vertel ik straks tijdens de groepsreis ook niet waar ik heenga, pas achteraf info of pas als ik thuis ben.

Vind het moeilijk om over het voodoofestival te schrijven, de foto’s moeten de rest maar invullen. Hopelijk lukt het me ook om filmpjes up te loaden. Was blij om weer terug te zijn in het hotel. Late lunch gehad en gekletst met een Zweed . Ik ga hem foto’s van het festival sturen, want ik had een photo permit (had polsbandje om, leek wel of ik all-inclusive met vakantie was) en mocht dichterbij, dus kon betere foto’s maken. Lokale drank gekocht met kruiden ook goed tegen malaria.

Erg indrukwekkende en vermoeiende dag, maar weer een super beleving.

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews

Micha on

Leuke jurk. Mis je dan weer wel als ik dat zo zie... :)