Nachtclub in de bush

Trip End Aug 06, 2013

Flag of Ghana  ,
Tuesday, January 8, 2013

Atsiekpoe

Initiatief van Jolinaiko om samen te werken met het dorp. Ligt in de Volta regio aan 'Volta river', omdat James uit deze regio komt had hij onderweg een hoop te vertellen. Onderweg moest ik ook een grote boodschap doen. Plasjes in de bush tot daaraan toe, maar een grote boodschap is toch andere koek. Helemaal blijkt dat je tussen de graven staat wanneer je je broek naar beneden doet. Mijn drang was meteen weg.

Mooi verhaal van de Volta-mensen. Een heleboel uit deze regio zijn niet als slaven gevangen gehouden, omdat ze de bergen op vluchtten. Hier konden ze zich goed verdedigen. Ook hadden zij het voodoo-geloof. Sommige hebben de kracht om zich te laten verdwijnen. Ze gingen dan tegen de muur staan waar ze gevangen werden gehouden en loste zo op in de muur.

Een man wilde dit ook kunnen en ging naar een voodoo priester. Dit kon hij wel doen, maar hij moest wel twee giften meenemen 1 totaal zwart doek en 1 spierwit doek. Het zwart doek was makkelijk te inden, maar echt spierwit onder een vlekje. Uiteindelijk vond hij een wit doek met 1 zwart puntje. Hij dacht, ik verwijder dat puntje wel even en dan heb ik een wit doek.

Hij bracht de doeken naar de priester en tijdens het ritueel verdween hij inderdaad, maar niet helemaal. De priester vroeg hem of hij echt een wit en zwart kleed had gegeven en toen moest hij het wel opbiechten!

Voor het dorpje moesten we de watertaxi nemen naar de overkant. De kano zat behoorlijk vol. Dorpje had geen elektra, maar het was wel leuk om zo in het halfdonker aan te komen. Gelukkig wist ik mijn zaklamp snel te vinden. Nog even naar de "nachtclub" geweest en wat gin gedronken. ’s Morgens naar een dorpje gevaren. Ik was de enige bezoeker. Nog wat gegeten daar, vriendelijke mensen, lieve kinderen, mocht nog een baby’tje vasthouden. Daarna was het tijd om afscheid te nemen van James (vond ik best moeilijk) en te beginnen met mijn trip met Agoro