Weer een dag in het drukke Kumasi

Trip Start Jan 01, 2013
Trip End Aug 06, 2013

Presbyterian guesthouse

Flag of Ghana  , Ashanti,
Sunday, January 6, 2013

Kumasi is een erg drukke, levendige stad, maar ik vind het wel wat. Zondagochtend naar de kerk geweest (Methodist cathedral). Ik hoorde een fanfare spelen en dacht even filmen. Gelijk werd ik voor de dienst uitgenodigd. Kerkkoor zong mooie liederen. Toen was de band aan de beurt. Lekker swingen. Iedereen stond op en begon te dansen. Na dit lied, heet iedereen elkaar welkom en werden handen geschud. Ik kreeg ook vele handen.

De dienst was in Twi, de taal van de Ashanti. Ik schrijf de dingen vanaf nu fonetisch op, want vaak weet ik niet hoe je het moet spellen. Ik heb ook een lied in twi meegezongen, de tekst werd op een beeldscherm getoond. Beetje een karaoke idee. Tenslotte uit de dienst weggegaan, want het duurde en het duurde maar.

Manyia Palace Kumasi

Paleismuseum van de Ashantikoningen. Leuke rondleiding , veel info over de Ashantitraditie. Men gelooft dat er een gouden stoel uit de hemel kwam voor de koningen van het Ashantivolk. Deze stoel wordt overgedragen van koning tot koning. Je kunt alleen koning worden van moeders kant (maternal uncle's). Zo weet je zeker dat het van dezelfde bloedlijn is, want een vrouw kan namelijk altijd gewoon zeggen dat een bepaalde man de vader van haar kind is.

De koningin kan de moeder, tante of nicht van de koning zijn. Het moet allemaal van dezelfde bloedlijn. De koningin bepaald wie de opvolger van de koning wordt wanneer hij overleed of niet bevalt.

Van de vrouw wordt verwacht dat zij haar man iedere 40 dagen een andere vrouw schenkt. Dit doet ze bijvoorbeeld om van kapsel te veranderen of andere kleding. Het museum bevat veel gouden, voornamelijk geschenken en beelden van de koningen. Prempeh I is jarenlang opgesloten geweest in Elmina Castle door de Engelsen. Zij zagen de Ashanti als bedreiging voor hun kolonisatie. Omdat de Ashanti-mensen steeds naar Elmina afreisde om hun koning terug te claimen, werd hij verbannen naar de Seychellen. Daar is uiteindelijk de koningin overleden.

Toen Prempeh I terugkwam werd hem dit paleis door de Engelsen geschonken, hoewel de Ashanti er zelf voor hebben betaald.

Kumasi Zoo Kumasi

Kleine dierentuin, maar leuk om bezocht te hebben. Het enige wat ik vervelend vond om te zien was het verblijf van de hyena’s, alleen beton en de behandeling van de apen, vooral de chimps. Je kunt daar bananen kopen voor de apen. De Chimps doen hun trucje, zoals salto’s maken. De kleine aap vond ik zo zielig, hij wile echt dt ik het hek open zou maken.

Een groep kinderen was een volwassen chimp aan het uitdagen. Dat hoort overigens bij de rondleiding. De chimp werd erg boos. Zijn trucje is om water in zijn mond te doen en dan naar buiten te spuwen. Ik kwam helemaal onder te zitten.  Een jongetje kwam later naar mij toe en zei:"The monkey is very sorry.” Dat was dan wel weer lief.

Ze hadden ook mijn lievelingsslang, de Gaboon viper. Hopelijk zie ik deze nog in het wild, maar ben bang van niet. Te goed gecamoufleerd.