De wondere wereld van het duiken

Trip Start Jan 01, 2013
Trip End Aug 06, 2013

Flag of Netherlands  , Zuid-Holland,
Friday, November 16, 2012

Ik was eerst van plan om een duikcursus in Malawi of Zanzibar te volgen, maar daar ben ik snel van afgestapt.
a; ik ben niet zo'n waterrat, heb alleen mijn a-diploma en heb al een bijna verzuipervaring in de Indische Oceaan achter de rug. Een cursus in het Nederlands waar ze echt de tijd voor je nemen, is dan wel handig.
b; met al een brevet op zak  hoef ik daar tijdens mijn reis in ieder geval geen drie tot vier dagen aan te spenderen en heb ik voldoende tijd voor andere leuke dingen.

Dus nu op zoek naar een goede duikschool. Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij Moby Dick in Rotterdam. Er zou meteen een cursus de volgende dag starten, dus dat was even schrikken. Snel nog twee hoofdstukken doorspitten en aan de slag.Meteen even een paar spullen aangeschaft; een masker op sterkte (erg handig als je ook kunt zien wat er vanuit de verte op je afkomt), een eigen snorkel (wel zo fris), duiklaarsjes en vinnen.

De theorie was voor mij appeltje-eitje, maar mijn kunsten in het water waren in het begin nogal matig en dat is nog zwak uitgedrukt. We hebben wat afgelachen met de groep, maar ik heb ook wel in gedachten gevloekt (deze gedachten zal ik maar niet beschrijven). Tijdens de oefening masker van het gezicht halen, moest ik hoesten. Een reflex van je lichaam is om na het hoesten door de neus in te ademen (is niet echt een strak plan onder water). Mijn reflex hierop weer was snel naar boven, lijkt me niet zo'n raar idee als je stikt toch? Mijn duikinstructeur dacht hier dus anders over en hield me onder water. Mijn eerste reactie ***** laat me los, maar toen hij mijn neus dichtkneep werd ik al snel rustiger en kon ik weer op mijn gemak onder water mijn masker opzetten. Weer een wijze les!!!

Na vier zwembadduiken kon ons examen in buitenwater (Oostvoornse meren) beginnen. In totaal vier duiken, normaal verspreid over 2 zaterdagen. Vanwege werk en weekendje weg met drumfanfare DKV heb ik alles in 1 weekend gedaan. Als beginnende duiker vind je lijf dat niet echt fijn, maar ik heb het overleefd.
De oefeningen die je moet doen voor je examen zijn:
- voorbereiden, aantrekken en afstellen uitrusting
- veiligheidsinspectie voor de duik
- kramp verwijderen
- slepen van een vermoeide duiker
- duikset afdoen en weer aandoen aan de oppervlakte
- gewichten afdoen en weer aandoen
- snorkel/ademautomaat wisselen
- uittrimmen/zweven
- masker klaren
- aan de oppervlakte zwemmen met kompas
- gecontroleerde zwemende noodopstijging
- navigatie met onderwaterkompas
- masker afdoen en weer opzetten
- vrije afdaling
- instap
- uitstap

Alleen het opstijgen heb ik nog niet helemaal onder controle. Gevolg is dat ik een paar keer met een noodgang van ongeveer vier meter naar de oppervlakte ben getorpedeerd (zo voelt het namelijk) met als resultaat een bloedneus en  4 weken doof aan 1 oor. Ik weet nu wel hoe ik dat de volgende keren kan voorkomen, dus dat is het positieve van het verhaal. Nu alleen nog in de praktijk brengen.

Mijn eerstvolgende duiken zullen waarschijnlijk in Zuid-Afrika zijn met witte haaien, zeeleeuwen en andere schattige diertjes. Daarna volgen Malawi, Zanzibar en Egypte. Ik heb er nu al zin in en hoop dan ook mijn PADI advanced te halen. Dan mag ik 30 meter diep i.p.v. de 18 meter dat ik nu mag.