Besøg i Galle

Trip End May 09, 2014

Flag of Sri Lanka  , Western Province,
Monday, April 28, 2014

Mandag d. 28 april

Dagen skulle bruges på at udforske Galle (udtales 'gawl' på engelsk). Byen var kendt som handelssted for mange forskellige folkeslag i 1400 tallet, men den moderne by blev grundlagt i den portugisiske koloniperiode. Med dens naturlige havn og strategiske placering på sydkysten var byen i flere hundrede år hovedstaden på Sri Lanka under portugisisk, hollandsk og til sidst britisk herredømme inden det blev Colombo.

Byen er i dag opdelt i en gammel og ny del, hvor den gamle ligger i det befæstede område og den nye er, ja alt det andet. Der bor ca. 100.000 og byen er Sri Lanks 4. største by.

Vi blev kørt til byen af en af de chauffører der var tilknyttet hotellet, efter lidt hurtig shopping i en statsejet souvenir butik, blev vi sat af i den gamle bydel til frokost. Det var en ualmindelig varm dag med 37 grader og de første par timer gik derfor på cafeen Peace & Plenty i Church street. Det lyder jo umiddelbart som en rigtig hyggelig cafe, der er forpagtet af et ældre hippiepar, men nej! Det var 4-5 unge fyre der tog sig af det hele, så det var lidt overraskende at det var her vi fik den bedste bananashake og Koti Roti på hele turen, samt en rigtig god service og Elliot var ok til at være over det hele; han fik lov at made fiskene i dammen midt i cafeen, de hængte en stole-hængekøje op til ham og var sågar helt ok med at vi lavede pusleplads midt i sofa-miljøet. Dejligt, for vi skulle jo have et sted at være i de tidlige eftermiddagstimer med stærk sol; at det så meget hurtigt blev til at vi skulle have et sted at være i tørvejr for monsunen istedetfor...

I vores guidebog havde vi læst at Sø-museet var nyrenoveret (et gammel hollandsk bygget lager brugt til krydderier), interaktivt og et besøg værd. Men der var også her utroligt varmt og personalet var ikke specielt glade for at tænde for ventilationen. Udstillingen var slet ikke interaktiv og heller ikke så interessant, men til gengæld var bygningen flot og lidt underholdning var der da i at læse deres gebrokne engelske forklaringer til diverse udstillingsgenstande.

Efter en lille gåtur i byen og et besøg hos en isbutik mødtes vi med den britiske forfatter Juliette Combe, som vi havde hyret til give os en guidet rundtur i byen. Hun kom til byen i 2004 for at dække tsunamiens hærgen for en engelsk tv station, og faldt ved den lejlighed for en "Gallebo" (fra Yemen), og har boet i byen lige siden. Ok interessant tur, og hun kunne blandt andet fortælle at ingen fra den gamle bydel døde under tsunamien, da de var beskyttet af de solide portugisiske/hollandske huse og bymuren som kunne modstå trykket fra bølgerne.
(FYI - I hele Sri Lanka døde der ved den lejlighed 70.000 mennesker.)

Byen havde en lidt mere international (hipt) atmosfære end vi havde set andre steder, dog igen uden at vi mødte så mange andre turister. Vi vidste på forhånd godt at vi kom i lavsæsonen, men i en så populær by som Galle ikke at møde flere kom som lidt af en overraskelse.

Næste gang vi kommer til Sri Lanka skal vi bestemt bruge nogle flere dage i Galle.