Kuna Yala

Alea sailing yacht

Flag of Panama  , Kuna Yala,
Tuesday, March 26, 2013

Kuna Yala, het land van de Kuna mensen, daar zijn we een week aan boord geweest bij Johan en Silvia. Op de Alea, een zeiljacht die al een kleine vijf jaar het huis is van de Nederlander en zijn Spaanse vrouw. En nu dus voor een week ook ons huis. Samen met Caroline, ook uit Nederland, hebben we een erg gezellige week gehad. Een week van oh's en ah's. Onbewoonde eilandjes met nog meer turquoise wateren. Mooie vissen, enorme zeesterren die je zo in het water kon zien liggen, dolfijnen die met ons mee zwommen tijdens het zeilen. Het ene eilandje nog mooier dan het andere. Ik denk dat het woord 'bounty-eiland' bij de Kuna's mee doet voor het prijswinnende nieuwe Van Dale woord van het jaar 2013, zo'n Panamese versie van 'plofkip' of 'project x feest'. Plofkip bestaat hier trouwens al lang, zelfs op het meest remote eilandje kregen we perfecte crispy kip met friet geserveerd door de Kuna mensen. Wel om de beurt want er was maar één pan, maar dat terzijde. Maar de maaltijden van Silvia hadden toch onze voorkeur. Elke keer toverde ze weer iets smakelijks op tafel, en dat bereid in het hete scheepskeukentje terwijl wij in het water lagen te dobberen, aan het snorkelen waren of aan het vissen waren. In Nederland vissen we nog al eens fiets of schoen. Nou hier ook hoor. Naast de smakelijke vis die we vingen ook een 'schoenvis'. Maat 39 schat ik zo in. Heel apart, kijk maar op de foto. Voor de duidelijkheid. De één is echt een vis, de ander een flipper. Die vis hebben we maar niet gegeten, leek ons niet zo lekker om tenenkaas te eten. Maar wel hadden we pindakaas en......DROP!!! Na even onderhandelen kon ik elke dag twee dropjes eten in ruil voor een rug-insmeersessie. Dank je wel Caroline! Ja, gezellig was het. Leuke gesprekken, serieuze gesprekken, grappen en grollen. En als je een week op een boot verblijft komen ook de fundamentele levensvragen naar boven:
Kunnen je ogen zweten? Mijn bril beslaat namelijk terwijl mijn wangen niet zweten...
Zou die vlieg die nu op mijn gebakken eitje zit weten dat hij ei eet?
Waarom noemen kindjes hun vader hier aardappel, papa betekent toch aardappel in het Spaans...
Dat soort dingen. Of bekijken welke woorden je in het Spaans zo mooi vindt. Caroline's favoriet was 'papeleria'. Mijn persoonlijke top 3 is:
1: Entonces (dus)
2: Estrella (ster)
3: Mujer (vrouw)
Tja, zo ging de week weer snel voorbij. En het was fijn. En eindig helaas. Net zoals onze reis. Tot binnenkort weer allemaal!

Christel on

Vandaag jullie terugkomst.
Jammer dat een mooie reis ook altijd een einde kent, en tegelijk ben ik blij dat ik jullie weer terugzie hier!!

Maarten on

Tot gauw! Ook wel fijn om jullie weer terug te hebben...