Terug in de tijd...

Trip Start Unknown

Flag of Cuba  ,
Monday, March 18, 2013

Cuba! Gevlucht uit de Panamese regen zijn we terug in Cuba, na acht jaar. En in die tijd is er maar heel weinig veranderd. Nog steeds hangt er de sfeer van tijd die heeft stilgestaan. We hebben op onze reis overal wel internet gehad maar in Cuba was dat niet het geval. Een enkel extreem duur hotel heeft een computer staan met heel traag internet, dus we zijn weer even lekker weg geweest van de beschaafde wereld. De plekjes waar we acht jaar geleden zijn geweest bestaan stuk voor stuk nog, met hetzelfde personeel zelfs. Zelfs de oude man op de ezel die we toen gefotografeerd hebben zagen we deze keer weer. Net als acht jaar terug hebben we een autootje gehuurd, ditmaal een echte Geely...nieuw, met maar 11000 km op de teller! Jaja, alleen stond het stuur scheef, viel de bumper er zowat af en hadden we een claxon die op een snorfiets niet zou misstaan. Maar hij heeft goed dienst gedaan. Je komt hier vanalles tegen op de snelweg: Auto's, antieke oldtimers welteverstaan, fietsers, wandelaars, geiten, paard en wagen, paard zonder wagen....'Zullen we die afslag nemen die dat paard dat daar over de snelweg galoppeert ook neemt? Nee, we moeten rechtdoor joh, daar waar de gele Connexion bus rijdt die naar Hendrik Ido Ambacht gaat.' Ja, dat was acht jaar geleden ook al, de stadsbus naar Nijmegen konden we toen nemen in Trinidad. Die deed daar nog vrolijk dienst als bus. Nog steeds rijden de Connexion bussen rond, en waarom niet, ze doen het immers gewoon. We hebben weer erg genoten van dit land met zon, strand, muziek en een bijzondere historie. Mijn lievelingskleur turquoise was goed vertegenwoordigd op Cayo Guillermo, jemig, wat een prachtig strand was dat. En wat fijn om die zon weer te zien! Wat een geluksvogels zijn we toch...