Boliviaanse lama

Trip Start Unknown

Flag of Bolivia  ,
Thursday, February 7, 2013

San Pedro de Atacama bleef ons verrassen! We kijken er met heel goed gevoel op terug. Na het relaxdagje zijn we de volgende dag naar de Valle de los Muertos en de Valle de la Luna geweest om daar de zonsondergang te bekijken. Het was een vallei met roze zand, rotsen en witte en roze stukken ertussen. Als de zon onder gaat dan krijg je prachtige kleuren te zien. De dag erna nog meer natuurschoon gezien bij de altiplano meren. Het weer was toen wat minder maar ook dat gaf wel weer mooie vergezichten. We hebben die dag zon, sneeuw, hagel, regen, bliksem en onweer gehad. Daardoor ging 's avonds het sterren kijken ook niet door. Maar op de andere avonden (ja Maartje) konden we gelukkig met het blote oog ook sterrenhemels bewonderen waar je u tegen zegt! En toen zat onze Chili-reis erop. En wat was het mooi!
Op naar Bolivia! Wel met wat twijfel want eerder deze reis had ik wel last van de hoogte en het gebied dat we in Bolivia wilden bezoeken ligt toch tussen de 3700 en 5000 meter. Maar in San Pedro ging het gelukkig goed, waar we toch ook twee dagen rond de 4300 meter hebben doorgebracht. En ik had inmiddels de coca toffees ondekt, die zijn iets beter te pruimen dan die gore coca bladeren... Dus eerst met de bus naar Calama, het prachtige pornostadje... (veul te veul mannen die alleen maar vunzig kijken naar alles wat vrouwelijk is). Daar gelukkig alleen maar overnacht om 's ochtends vroeg de bus naar Uyuni te pakken. Een lange tocht, niet zozeer qua reistijd als qua wachttijd bij de grens. Ruim vier uur moesten we wachten bij de grenspost om weer onze stempeltjes te krijgen. En na het eerste controlepunt door naar het tweede voor meer stempels. Maar niet zonder dat de hele bus eerst over en tussen twee stilstaande goederentreinen moest klimmen. Die stonden voor het controlehokje geparkeerd. En ja, zij waren eerst. Dus jong en oud over de wagons geklauterd. 's Avonds aangekomen in Uyuni bleek het niet zo'n mooi weer, regen en kou. Maar wel leuk om de Boliviaanse sfeer te proeven. En de Boliviaanse lama, lekker joh die lama-steak! Door de vele regenval konden we niet helemaal doen wat we in ons hoofd hadden maar uiteindelijk hebben we een driedaagse toer gedaan. Samen met twee Engelsen en twee Brazilianen hebben we de Salar de Uyuni bekeken. Heel erg mooi. Een enorme zoutvlakte, die nu dus onder water stond. Een spiegel waarin alles gereflecteerd werd. Zoutstructuren op de bodem (mijn benen zien er overigens ook uit als een salar, na alle droogte in San Pedro), regenbogen, flamingo's. Een heel bijzondere plek op aarde. En de twee dagen erna waren ook weer heel mooi. Steeds als je denkt dat het niet mooier kan komt er weer een meer met onaardse kleuren (zoals Laguna Colorada dat rood is door algen) omringd door vulkanen, die weerspiegelen in het water. Of opnieuw een geiserveld met borrelende modderpoeltjes. En het was ook een leuke groep dus we hebben wel lol gehad. We sliepen met zijn allen op een kamer en het was koud! Maar we kregen warmwaterkruiken en daarmee was het goed te doen. Maar na een paar dagen kou hadden we het wel weer gehad. We zijn niet naar de andere kant van de wereld gekomen voor kou, dus besloten naar de zon te gaan. En daarvoor moesten we eerst maar La Paz, met de nachtbus. Een hele brakke tocht met heel veel vieze zweetvoetenluchten in de bus. Vincent is de dag erna nog de 'dodenweg' gaan fietsen maar daar had ik geen zin in. Hij heeft het gelukkig ook overleefd en vond het geweldig, de uitzichten en de kick van het fietsen. Ik heb lekker een dagje niks gedaan, een beetje door La Paz geslenterd. Vroeg naar bed want de ochtend erna zat de zon op ons te wachten, in Colombia!

Christel on

Supergaaf dat jullie op deze mooie plek van moedertje aarde geweest zijn!
en benieuwd ook naar de foto's van Vincent op zijn fietstocht! Van hoogte naar Jungle! Nu hoort hij er eindelijk ook bij ;o)

Henk uit Kerkdriel on

Geweldig! Echt geweldig!!! en genieten......voor ons!
Pa

Maarten on

Wat een fantastische foto's!

Iris on

Hoi Consuela en Vincent,,

Ik geniet zeer van de leuke verhalen en de mooie foto's!!!! Wat maken jullie geweldig veel mooie dingen mee en wat is de aarde imponerend! En ik vind de Ooij al zo mooi.
Vroeg me af of ik nog over een wagon zou kunnen klimmen....! Lijkt me toch een probleem.
Hartelijke groet vanuit een regenachtig, grijs Nl!
liefs,

Iris