Albatrosser og pingviner

Trip End Jan 28, 2008

Flag of New Zealand  ,
Tuesday, January 22, 2008

Albatrosser og pingviner

Hovedattraktionen på Otago Peninsula er dyrelivet. Her er sæler, blå pingviner, masser af shags (en slags skarv), shearwaters (en anden dykkende fugl, der nærmest flyver under vandet) og mange flere. Specielt for halvøen er dog søløven, som kun findes få andre steder, den guløjede pingvin, som kun findes her, samt kronjuvelen The Royal Albatros, som kun yngler her samt på Chatham Island, en øgruppe i Det antarktiske Hav.

Så vi skulle naturligvis opleve noget af denne fauna. Men vejret ... det havde regnet hele natten og det regnede stadigvæk. Så for første gang siden ankomsten til New Zealand trak vi (Bodil og Jan) i regntøjet og tog i løbet af formiddagen af sted til albatros-centeret, der ligger i et nedlagt fort på halvøens yderste spids. Vi startede med at få en introduktion til albatrossens fantastiske liv – når den første gang kommer på vingerne, lander den ikke på landjord igen før tre til seks år efter, i mellemtiden tager den lige en tur rundt om Antarktis! Efter introduktionen gik vi med vores guide op til det gamle forts udkigspost, hvorfra vi kunne se fem albatrosser på rede (der er pt 20 reder i brug). Efter en ca 10 minutter så vi så endelig to albatrosser i luften, ifølge vores guide var det sandsynligvis unge fugle, dvs tre til seks år gamle, som var kommet tilbage for at finde sig en mage til om et til to år, hvor de så ville lægge æg for første gang. Albatrosserne er store (tre meters vingefang), de bevæger næsten ikke vingerne, når de flyver, så de bruger meget lidt energi på at holde sig i luften. Til gengæld skal de have god vind for at lette, de urutinerede unger skal have vind af stormstyrke på deres jomfrutur.

Efter det meget interessante besøg på albatroscenteret tog vi hjem, hvor vi fik den sørgelige besked, at vores tur i firhjulstrækker ud til blandt andet søløverne samme eftermiddag var blevet aflyst. Den kraftige regn i løbet af natten og dagen havde gjort, at der var for meget mudder, selv til firhjulstrækkerne. I stedet for blev vi hjemme i tørvejret, spillede spil og læste.

Sidst på eftermiddagen klarede det op og omkring kl 19:00 tog vi op til det nærliggende pingvincenter, der huser en koloni af de sjældne guløjede pingviner. Vi fik en kort introduktion til pingvinens liv og blev så kørt i bus ned til kolonien. Her var der indrettet et system af overdækkede skyttegrave, så man kunne gå rundt i det skjulte og se kolonien i pingvinhøjde. Den guløjede pingvin er ikke noget socialt dyr, så rederne lå ret spredt og vi gik derfor fra den ene til den anden rede. Et sted havde et pingvinpar bygget rede lige op ad skyttegraven, og der var endda en unge i reden. Vi fik besked på at gå roligt forbi, gerne kigge, men ikke stoppe og fotografere. Ungen var stor og ret dunet, nok mere nuttet end køn, men lugten ... pingvinunger lever af opgylpet fisk fra forældrenes maver! Ungerne er på dette tidspunkt oppe på 6 til 8 kg, hvilket er lige lidt mere end forældrene. Begge forældre tager ud på havet hver morgen og kommer hjem hver aften med maden. Vi var så heldige at se de voksne pingviner komme hjem og vralte op til rederne, hvor de fodrede deres unger. En ret fin tur.

Som om vi ikke havde fået pingviner nok tog vi efter at have set sjældne guløjede pingvin ned til en nærliggende strand, hvor den mere almindelige blå pingvin holdt til. Vi kom derned ca 21:10 og på skiltet stod der, at de i går var gået i land kl 21:55 – altså en del ventetid. Men det blæste stadig meget, vel omkring 18 m/s, mørket faldt på og det blev lidt koldt. Omkring kl 22:15 kom pingvinerne så endelig, de var svære at se i mørket, men ikke særligt sky – de vraltede nærmest rundt mellem fødderne på os. Vi fik senere at vide, at pingvinerne havde udsat deres ankomst, da der lå en søløve på lur ved deres strand!

En slapperdag, men med tre gode naturoplevelser.

Jan