Hustle & bustle of KL

Trip Start Dec 03, 2009
Trip End Sep 20, 2010

Flag of Malaysia  , Wilayah Persekutuan,
Saturday, March 13, 2010

Kuala Lumpur, of KL, is een ware melting pot van culturen waarvan de grootste groepen Indiers, Maleisiers en Chinezen zijn. Ik kom midden in de nacht met de nachtbus - ik heb maar 3 uur slaap gehad - uit Singapour aan, wat op zichzelf vervelend is, want naast het feit dat ik geen benul heb van waar ik ben afgezet, verkeren ook alle respectabele hostels nog in diepe rust. De straten zijn nagenoeg uitgestorven en en ik heb bijzonder weinig zin om rond te slenteren tussen het gespuidat wel op straat rondzwermt. Ik wacht samen met een nette Singapourese tot het licht wordt en wip dan Chinatown in op zoek naar een hostel. Gelukkig vind ik een groot hostel dat vroeg open is. Het is een oud zwembad, waar ze een touristengelegenheid van hebben gemaakt. Het is er groot en niet erg schoon, maar ik kan er direct inchecken, dus dat doe ik dan maar.
Uitgeput val ik tegen de morgen in slaap, voordat ik de stad verder verken. Het is een vieze, grote stad, maar ik ben er wel een paar dagen zoet. De twintowers (Petronastowers) slenter ik af, ik bezoek wat marktjes en hang wat rond in Chinatown. Het is te druk en vies. Net als ik begin te voelen dat ik een beetje teveel op mezelf ben -alleen dus- ontmoet ik twee Koreaanse meiden waarmee ik een avondje uit eten ga. Zij reizen net als ik alleen, dus hebben ook zin in gezelschap. Chang besluit morgen met me mee te gaan naar het Muslim museum waar een prachtige fotoexpositie wordt gehouden, zo heb ik me door een andere toeriste laten vertellen. Als ik de volgende morgen heel vroeg op de afgesproken plek sta, komt ze aangerend en zegt dat ze niet meekan. De reden waarom blijft me volkomen onduidelijk - een culturele barriere? - maar het is duidelijk dat ik alleen op pad moet. Nou ja, ook goed. Een beetje beteuterd loop ik even later weg; we hadden zo vroeg afgesproken omdat zij zo nodig vroeg wilde, dus ik had langer kunnen slapen! Een beetje geirriteerd stap ik door naar het museum. Het is ver lopen en ik ben blij dat ik mn i-pod nog net in mijn tas heb gegooid voordat ik naar Chang ging.
Het museum is prachtig; de permanente expositie over verschillende Islamstromingen, verschillende koran-versies en manieren om de oude koranen te preserveren is interessant, maar haalt het verreweg niet bij die prachtige foto`s die in de tijdelijke expositieruimte hangen. Je kent de fotograaf vast; zijn naam is me ontschoten, maar hij fotografeerde dat bosnische gesluierde meisje in een vluchtelingenkamp met die groene sluier, die groene ogen en de rode achtergrond. Er hangen nog veel meer foto`s van moslims van over de hele wereld. Een beetje jaloers blijf ik tijden in de zaal hangen: wat een mooie verhalen hangen hier - elk beeld vertelt een persoonlijk verhaal, waarbij dat moslim zijn maar nauwelijks de boventoon voert. Het gaat meer om alledaags leven van mensen, en een moment dat hen karakteriseert. Ik vind het prachtig. Dan gaat mijn telefoon af: Kavitha - een maleisische die ik in Borneo heb leren kennen - nodigt me uit om `savonds een hapje te gaan eten met haar en haar vrienden die ik ook heb ontmoet. Meteen is het eenzame gevoel weg dat ik aan deze morgen heb overgehouden. Lekker uit eten en bijkletsen. Ik heb er nu al zin in, maar ik kan het niet al te laat maken, want morgen vroeg vertrek ik naar Melaka, dat het culinaire centrum van Maleisie is. Geen onaangenaam vooruitzicht, vind je niet??