Kelimutu National Park

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Tuesday, December 20, 2011

At the morning I went to the town, with a few options to check. Then I met Aga
again, she was travelling on her scooter slowly but consistently
visiting the best of the place she is living in. Her plan for today
was to go Kelimutu National Park, to see three lakes changing colours every few hours. By scooter it could takes almost whole day, and
then she wanted to go to another town before it gets dark. Lakes are the biggest phenomenon in this part of the world and If I have more time I wanted to see it too, but
firstly I had to sort motorbike shipping problem, then providing I am relaxed can go there too. To compromise we made a deal – she help me with
sending bike on the scooter and then we go on my Katie to the park.
Good deal, with my speed in the mountains and her scooter in town no one is loosing time and, what more important for me, she speaks Indonesian, black
magic for me, probably the source of most misunderstandings.

All agencies were hopeless, they are
usually using same transit ferries so doesn't help at all, the only
option was to go to the port and find some boat. Talking to mariners
we found one ship, loading cement bags, which was going to Kupang
tonight. After conversation Capitan agreed to load bike on board but
only after I have permit from local Police and, not in any case to
take myself. Ship is not designed to carry passengers and in case of
sea control he don't want to have a problems. We sorted Police in
typical Indonesian style, 100 000 directly to the pocket for
photocopied permission with few details made capitan happy and we agreed loading time for
evening. Then I bought plane ticket for tomorrow morning to meet
them on the other side.

Having this done we went to my hotel
where I paid for another night and we could strip my Katie of all
luggage, lock them in the room and go soft.
Island showed us all it's best,
stunning views, perfect roads, no traffic at all and breath taking
scenery. Surprisingly we had good sunny weather for all day long,
just the mint of riding.
I would say Flores is the best island
of Indonesia.
After we came back and Aga left on her scooter to Bajawa I rode
my Katie to the port. Loading procedure was same like a loading cement
bags, but having experience I supported it with thousands of ropes
and it went on board tied to wooden crate, lifted by embedded crane.
They leaving tonight and I am gonna meet them tomorrow by 12 in port Kupang to take it back.

Before I came back to hotel I popped in
to the local shop, nothing to do until morning, I feel relaxed and local beer is tasting better and better, so a few more today, just to be hydrogenated for tomorrow.

WERSJA POLSKA

Rankiem wybrałem się do miasta, żeby sprawdzić możliwe opcje wyjścia z sytuacji. Spotkałem tam Agę. Podróżowała swoim skuterem bardzo wolno, ale za to widziała wszystko, co wyspa ma do zaoferowania. Jej planem na dziś było zwiedzenie Parku Narodowego Kelimutu, by zobaczyć trzy jeziora, które co kilka godzin zmieniają swoje kolory. Skuterem zabrałoby jej to prawie dzień, a ona chciała jeszcze przed zmrokiem dojechać do następnego miasta. Jeziora są największym zjawiskiem w tej części świata i gdybym tylko miał trochę czasu, chętnie bym je zobaczył. Najpierw jednak chciałem załatwić załadunek motocykla, a jeśli wszystko pójdzie gładko, wyskoczę na zwiedzanie. Zawarliśmy więc z Agą koleżeńską umowę - ona ze swoim skuterem pomogą mi załatwić załadunek, a w zamian ja z moją Katie zawieziemy ją do parku. Niezły układ, z moją prędkością w górach i z jej prędkością w mieście żadne z nas nie będzie tracić czasu, a co dla mnie ważniejsze, Aga zna indonezyjski, który dla mnie jest czarną magią i prawdopodobnie źródłem większości nieporozumień w tej części świata.

Żadna z agencji nie mogła nam pomóc. Zazwyczaj wszystkiego korzystają z usług jednego przewoźnika, więc nie było sensu pytać kolejnych. Moją jedyną szansą było wybranie się do portu i znalezienie jakiejś łodzi. Gadając z marynarzami, dowiedzieliśmy się, że jeden ze statków właśnie ładuje worki z cementem i dziś wieczorem wypływa do Kupang. Porozmawiałem z kapitanem i ten zgodził się przewieźć moją maszynę, ale tylko jeśli będę miał zezwolenie od tutejszej policji i jeśli ja sam nie będę na pokładzie. Chodzi o to, że statek nie jest przeznaczony do przewozu pasażerów i w razie kontroli kapitan miałby spore problemy. Sprawę z policją załatwiliśmy w standardowy indonezyjski sposób - 100 000 do kieszeni w zamian za kopię zezwolenia. Ten papier, wraz z kilkoma drobnymi szczegółami, zadowolił kapitana i ugadaliśmy się, że wieczorem załadujemy moją maszynę na pokład. Następnie kupiłem bilet samolotowy na jutrzejszy ranek, by móc odebrać motocykl ze statku.

Mając to już za sobą, udaliśmy się do mojego hotelu, gdzie zapłaciłem za kolejną noc i rozebrałem Katie ze zbędnych bagaży. Teraz mogliśmy ruszać na zwiedzanie. Wyspa pokazała nam wszystko, co ma najlepsze - fantastyczne widoki, idealne drogi, brak korków i zapierające dech w piersiach scenerie. Co ciekawe, przez całą drogę towarzyszyła nam słoneczna pogoda, wprost idealna do jazdy. Chyba mogę powiedzieć, że Flores to najlepsza wyspa Indonezji. Gdy już wróciliśmy i Aga odjechała swoim skuterem do Bajawy, ruszyłem motocyklem do portu. Sposób załadunku maszyny był identyczny do sposobu załadunku worków z cementem, ale nauczony doświadczeniem, obwiązałem Katie tysiącem lin i przymocowałem do drewnianej palety, którą wsadził dla nas na pokład dźwig. Statek odpływa dziś wieczorem, a jutro w samo południe mam odebrać maszynę w porcie w Kupang.

Zanim wróciłem do hotelu, zahaczyłem jeszcze o miejscowy sklep. Jako że nie mam nic do roboty aż do rana, zrelaksowałem się przy kilku lokalnych browarach, które chyba smakują mi coraz bardziej. Strzelę jeszcze kilka, tak żeby się dowodnic na jutro.

jtw000
jtw000 on

Finally some good news! Looks like you're going to make it. Well done, man.