Herlig kyst kultur

Flag of South Africa  ,
Friday, October 15, 2010

Durban, 15.oktober 2010

Afrika mitt Afrika!

Nå har vi kommet til Durban, Sør Afrika, etter å ha tilbrakt en uke i Tofo i Mosambikk. Uken i Tofo har vært kjempefin, vi har dykket, vært på hvalhai safari, bytrur i Ihambane og seiltur over til en liten øy utenfor Tofo.

Det startet med en fantastisk hvalhai safari på lørdag, hvor vi pakket på oss våtdrakt og dykkemaske, dro rib`n ut til havs og speidet etter verdens største fisk! Båtturen var som noe vi aldri hadde opplevd før, det viste seg nemlig at sjøforholdene i Mosambikk er en smule større, i alle dimensjoner, enn det vi var blitt vant med i Filippinene og Palau! For å få båten ut måtte den kjøres i vannkanten av en 4WD og deretter bruke alles krefter for å snu den ut i det blå. Og for en jobb! “  Now, Push! Girls in the back! Jump! Watch the engine!” Det var ikke bare bare å få satt skuta til sjøs, men det gikk til slutt, og da startet karusell nummer to. Bølgene var på visse steder 3 til 4 meter, og det føles stort når alt du sitter i er en gummirib uten sikkerhetsbelter. Den ville sjøen satte dog ikke en stopper for hvalhai safarien, vi så sikkert 3,4 stykker pluss delfiner, så den var absolutt vellykket. Dette var første gangen for oss å begge å se disse vakre fiskene som kan bli fra 3 til 8 meter store! De vi så var rundt 3 -4 tror jeg de sa, men de føltes mye større, de var enorme å svømme ved siden av! Selve safarien varte i 1,5 time, noe som i og for seg holdt, da sjøsyken hadde nådd alle grenser etter kun få minutter i båten.

Etter å ha observert kong Neptun fra Mosambikk sine ville tilstander var det noe som sa oss at det kanskje ikke var de beste dykkeforholdene??.. vi kom jo tross alt fra slaraffen resortdykking fra Asia, og Mosambikk er absolutt storebroren til Filippinene når kommer til vill sjø og bølger. Vel vi  prøvde oss på et dykk på tirsdagen, og sannelig, dette var noe annet enn tidligere erfaringer, og dessuten veldig kaldt. Vannet holdt en temperatur på 25 grader (ikke kaldt tenker du..vel…etter 8 uker i 30-32 grader i vannet kjennes alt annet mildere enn det som beinkald frost) Vi byttet dog ut våre egen 3mm våtdrakt med en 5mm + torsoheater, men til liten nytte, de 40 minuttene vi fikk under vann var ubehagelige kalde, og frostpinn en og to hakket tenner når vi kom opp. En annen strek i regningen var sikten. Det var sterke vinder rundt Tofo mens vi var der, og dette røsket opp havbunn og sjø, skapte ville strømmer og gjorde at vi fikk en sikt på max 4 meter (vi er vant med 30m).  Dykking er ikke det samme når man ikke ser noe! Det ble med det ene dykket for oss, kulda kunne vi gjort noe med ved å kle på seg enda en våtdrakt, men sikten er essensiell og utenfor vår vilje av kontroll. Men vi så Manta rays, Potato Bass, to forskefisker, store nakensnegle, så det var kjempegøy. Det var akkurat som forventet hva det gjelder dyrelivet der under, men for mye rusk, plankton og mudder i vannet gjorde altså at vi ikke gadd å dykke noe mer her. Litt stusselig, da det jo var hovedgrunnen til at vi kom, vi hadde håpet på 10 dykk, men værforholdene kan vi jo ikke gjøre noe med!

På mandag var vi på sightseeing i Inhambane, det var en kjempefin guidet rundtur i byen med innblikk av historie og politikk. Inhambane er den nærmeste byen til Tofo, ca 15 min med bil, og det var dit vi fløy til fra Joahnnesburg.  En typisk portugisisk looking by med rester fra kolonitiden!
Siden det ikke ble noe mer dykking fortsatte vi med en dagstur på onsdag der vi kjørte safaribil i 40 min til et annet sted langs kysten og tok en mosambikisk seilbåt derfra og over til en liten øy, Isla de Inhambane! Dette var nok den flotteste opplevelsen vår i Mosambikk fordi vi så så mye av landets lokalkultur. De første 40 minuttene i safaribil dreiet gjennom landsbyer på sandveier der husene er laget av strå og mur, og barn, geiter og høns løp side om side. Det var virkelige vakkert å skue deres små samfunn som følger rett bak kysten nord- og sørover hele veien (langs med kysten ligger bare resorter, så de lokale bor “baki der“).  Seilturen over til øya tok drøyt en time, 3Km, det var inget motorisert kjøretøy, men en Dhow, seilbåt a la Mosambiquan style! Selvet øyen var ikke stor, har ikke strøm eller vann, men er et stille rolig øysamfunn som tar dagen som den faller seg.. Etter at gårdsabridet er unnagjort (les; skaffe mat, vann, passe på den dyrkede jorda etc). det var millioner av små sandveier mellom husene deres, og selv om de fleste hadde form for strågjerder, tror vi ikke naboen må banke på for å komme inn. Ve besøkte skole, kirke og sykehus også, alt meget primitivt. Klasserom med få pulter, kirke med steinbenker, og et sykehus med to senger og et lite legekontor. Det er rart å se at dette et velferdssamfunn med så lite attributter, men det er faktisk ikke verst at de har slik i det hele tatt. Det var superfint å vandre rundt der, barna var helt i hundre og fulgte etter oss hele tiden, de danset og smilte og elsket å erte oss på seg slik at vi kanskje løp etter dem. Et lite stykke livsglede, nysgjerrighet uten betingelser! Etter øyturen fikk vi servert lunsj av øyens “sjef” og det smakte, med sjømat, ris og brød! Alt i alt var det en fantastisk dag, og vi var ute fra 7.30 om morgenen og kom tilbake til hotellet vårt ved 5 tiden på ettermiddagen!
Hotellet var en campsite med murhus, stråhytter og teltplass. Vi leide oss en av de i mur, enkel innkvartering  med seng og eget bad. Stedet het Turtle Cove, og lå litt opp i høyden fra havet, som vi brukte 15 min å gå ned til. Og hvilken kyst de har! Vi snakker milelange brede strender, som er titalsmeter brede ved lavvann, og bølgeskvulp til langt oppover sanddynene. Virkelig vakker og et skue for øye og kameraet! Mosambikk er kanskje ikke det landet du drar for de mest kulinariske opplevelsene, men naturen er flott og folket er gjestmilde og der langs kysten lever de godt av fiske så det er ikke den fattigdommen man vanligvis forbinder med afrika.

Afrika, ny destinasjon, nærmere bestemt Sør Afrika, ankommet i dag 15 oktober. Durban er vårt første stopp,( og det kaldt her også…brrr.. Et par og tjue på dagtid kan jeg tenke meg..) og blir utgangspunkt for nasjonalparksafari og haidykking, før vi vender snuten lengre sør, på en lang vei mot Cape Town!  Til sammen har vi kun 16 dager, de blir nok hektiske og opplevelsesrike. Planene er klare, så følg med!
En annen plan og endring i reiseplanen er destiasnjon etter Sør Afrika. Flybilletten går til Buenos Aires, men vi har bestemt oss for å bare dykke resten av ferien, altså helt til januar, så etter kun noen dager der, drar vi rett til mellomamerika, i stedet for å reise gjennom Chile og Peru! Og hvis vi er riktig heldig klarer jeg, Christine, og få til en svipptur innom Maldivene!!!! Ja da, man har virkelig verden i sin hule hånd når man er ute å reiser sånn her, og en tur til hvor som helst er kun begrenset av eventuelle økonomiske utgifer og ikke reiselengden i seg selv.. Tiden får vise, Maldivene er vår store drøm som dykkedestinasjon, og hadde det ikke vært for at vi skal møte Silje i Costa Rica ( noe vi gleder oss veldig til forresten. Hurra) så hadde vi snudd om løypa etter Sør Afrika og fortsatt mot Asia igjen. Maldivene, Indonesia, Fiji, DET er dykking det! Men selvfølgelig sentralamerika er også bra, og to måneder der blir også helt topp! Vi søker fra nu av bare et laxed dykkeliv, i varmen (m .a.o hvertfall over 25 grader både i havet og på land), blir deilig å finne roen til det igjen etter Sør Afrika.

Men følg med, vi ser ikke på en svipptur til Maldivene eller Fiji fra Sør Afrika (les: motsatt reiseretning enn til Argentina og mellomamrika) som noe hinder..Så lenge vi har råd, går det alltid et fly, og vi har lært at drømmer er til for å oppfylles J Takk og Amen!
 klem til alle fra Africaaaaa