Mer dykking i fantastiske Alona beach, Bohol

Trip End Jan 16, 2011

Flag of Philippines  , Visayas,
Friday, September 17, 2010

Hei igjen,
 her er en kort oppdatering fra vårt opphold i Bohol, Pangloa Island, hvor vi har vært fra fredag 17.9 til onsdag 22.9. Vi dro hit for å sjekke ut stedets fantastiske marine liv, og uten tvil, dette var fint! Etter en måndes dykking på Malapascua med middels sikt, var det ubeskrivelig vakkert å dykke ned i dypet her. Sikten var på sikkert 30- 40 meter, krystallklart med andre ord, og undervannslivet myldret med liv. Vårt første dykk var på “divers haven” Balicasag, og WEO var det første som gikk gjennom hodet da. Sammen med vår utrolig hyggelige guide Noel fra Genesis Divers, fikk vi se havslanger, froskefisker, skillpadder, stor stim med Jacks (sikkert noen hundre, helt sykt å svømme ved siden av dem) pygmé sjøhest (5mm stor), barrakudaer, steinfisk, skorpionfisk, reker, snegler og mange mange flere. Korallene var kjempefine, i verdens vakreste farger. Vi hadde til sammen 11 dykk her på 4 dager og kosa oss masse med det. Solen skinner hver dag og livet på en banka (filippinsk båt) er bare lækkert. Vi har ikke hatt tid til å gjøre noe annet nede, noe som for så vidt var likeså greit, stedet er turistpreget a la Filippino style, og for oss bortskjemte europeere (det nytter ikke å være kultiverte i dette landet) så det frister ikke så mye å ta del i kaoset her. Hotellet vårt var fint og lå ved siden av dykkesenteret, tett i tett med de andre på stranden, og siden vi hadde TV på rommet så var det ikke så vanskelig å bli liggende i senga der etter lange dager med dykking. Alternativet var billige drinker, cola & rum og party på stranden, men nei takk, Tvn var mye mer fristende!! Dessuten, dykking og alkohol går ikke sammen, hehehe, tell thai to the world. Vi er nok de eneste som ikke hiver inn på med 5-O`Clock-beer-time.. Frister ikke, det eneste som smaker da er vann, vann og mer vann! Og Cola light!! Ja, man spiser og drikker billig her nede, hvis vi spiser frokost, lunsj og middag ute kommer det på 1500 pesos til sammen, noe som er ca 150 NOK. Det kan vi leve med, og da spiser og dikker vi godt. Forresten så er det billigere å kjøre Rum&Coke enn bare Coke, hehe.

Bohol har absolutt innfridd forventningene med dykking, kjempeglad for at vi fikk lagt inn noen dager her, før reisen nå går til Palau. Vi flyr dit via Manila og reisen tar 2t40min retning rett ut i stillehavet. Der skal vi være i to uker, og enda mer og bedre dykking venter. Der snakker vi store store fisk (mantarays og hai!!!) ja det blir definitivt feriens høydepunkt! Google det å bli hekta!!