Heaven on earth

Trip End Jan 16, 2011

Flag of Palau  ,
Wednesday, September 22, 2010

REPUBLIC OF PALAU/BELAU!!!

Reisens absolutte høydepunkt!!! og forventningene er skyhøye!

En fjern drøm..et mystisk paradis, et øyrike som har lokket og vært gjenstand for utallige timer med dagdrømming...Helt siden en fantastisk IMAX forestilling om verdens undervanns undere på Københavns planetarium en grå vinterdag en gang på tidlig 90 tallet. Hele familien var som fjetret!

Øyriket ligger i Stillehavet og hører til Micronesia. Republikken er delt opp i 16 stater og har hele 20842 innbyggere. Det offisielle språketer er engelsk og palauansk og all handel forgår med US $. Øyene regnes for å være på topp 5. listen over verdens sikreste reisemål.

Meste parten av tiden her går garantert med under havflaten, da Palau er velsignet med flere av verdens desiderte beste dive sites. Her ryktes det om flokker med majestestiske manta rays, stimer med haier i flere varianter, hawksbill turtles, Marlins, baracudaer pluss pluss. Med andre ord et sant mekka for et villt undervannsliv! Første dykkedag i morgen!

I dag har vi padlet litt kayak og gjort oss litt kjent her i Koror. Utenom friluftsliv er det det ikke så mye de har å lokke med. Byen består av en gate med noen varehus og restauranter... minner litt om den australske landsbygden....  Men vi GLEDER oss til dager med dykking, snorkling, kayak padling og camping:)

25.09.10

Hittil har vi hatt to vanvittig flotte dager til havs. Første dive site i går het blue holes. Mens vi lå og duppet i vannet og ventet på at alle skulle gjøre seg klare for nedstigning, kjente jeg noe som gled over skulderen min.... Da jeg titter ned på venstre skulder ser jeg rett inn i ansiktet på en banded sea snake (som har et potensielt dødlig bitt) som er bare noen centimeter fra ansiktet mitt, Ett halvkvalt skrik og ett byks senere svømmer slangen ned fra skulderen og forsvinner rask ned i dypet. Vet ikke hvem som var mest skremt..slangen eller meg....

Etter et flott første dykk på blue holes og på vei til neste stopp, var vi så heldige å få se en kjempe flokk med delfiner. Båten var omringet av ca 150 delfiner som lekte seg i solen til vår store begeistring. Neste dive site het Big drop off. Jacques Cousteau mente at dette var det flotteste vegg dykket i verden..... vi var ikke helt overbevist....Filippinene hadde langt flottere, mer levende og fargerike vegger!

I dag startet vi dagen på Blue Corner. Dettet stedet er ranket på topp 3 listen. Og ikke uten grunn! Her er deten voldsomt kraftig strøm som gjør forholdene for dykking vanskeligere, men strømmen fører med seg oksygen- og næringsrikt vann som tiltrekker seg masse masse vilt liv. Ikke rart det kalles undervannsverdenens serengeti! På grunn av den kraftige strømmen måtte vi hekte oss fast med krok til revet for å kunne nyte utsikten. Vi "ankret" fast ved en revkant på ca 15 m dyp, noen meter før veggen stupte ned i dypet. Her hang vi som ballonger og nøt panorama utsikt over en "shark highway". Mengder med revhai, baracudaer, jacks og trevallyer samt napoleon fisk sirklet rund, over og under oss. Helt rått! Definitivt noe av det villeste og flotteste vi har sett.. og noen gang vil få se. Ubeskrivelig og uforglemmelig!!! Neste dykk var på turtle cove, også ett veggdykk. Her dukket det opp et par skilpadder og revhai.

Nu nyter vi ettermiddagen og kvelden på rommet med TV og nudler, og gleder oss til morgendagen med nye undervanns eventyr:)

29.09.10

Vi er nå halveis i vårt Micronesia eventyr, etter 5 flotte dager og12 dykk med vanvittig RÅ undervanns opplevelser.

Søndagen startet vi dagen med å svømme blandt bedagelige maneter i jellyfish lake. For flere millioner år siden steg en del av revet opp fra havet og fanget disse skapningene i en saltvanns innsjø. Her finnes to typer maneter, golden jellyfish og moon jellyfish, og det lever millioner av de i denne innsjøen. Førstnevnte er litt mindre i størrelse og er den man ser når man snorkler i innsjøen. De får sin gylne farge fra alger som lever i de og gir de den energien de trenger for å leve. Manetene har kun en naturlig fiende og det er en type sjø anemone... samt snorklere som sparker uforsiktig med svømmeføtter og skader de skjøre kroppene deres. De har kun svært svake nesleceller og gir ingen ubehagelige overraskelser for snorklere. To ganger om dagen svømmer de fra den enesiden av innsjøen til den andre, i takt med solens bevegelse på himmelen,  og vi fikk ta del i "morgen dansen" da de trakk opp fra dypet og opp mot de varme solstrålende i overflaten. Et utrolig vakkert og hypnotisk skue:)

Etter en time sammen med disse vakre skapnigen gikk ferden videre til dagens første dive site, Iro wreck. Iro var et japansk skip på vei fra Filippinene til Palau, som ble senket 22.mars 1944 av en torpedo fra en amerikansk ubåt. Vraket hviler på 40m dyp, er ca 144 m langt og skipets dekk nåes på ca 28-30m dyp. Iro er godt vedlikeholdt og etter over ett halvt århundre i havet  dekket med koraller og annet spennende liv. VI var heldige med sikten og kunne nyte det litt spøkelsesaktige skue i sin helhet. Man får følelsen av å kunne sveve når man svømmer over  og rundt de ulike delene av skipet. Ikke uten grunn er Iro på Palaus topp 10 liste.

Ellers har vi hatt flere ville opplevelser i heftige havstrømmer. Noe av det festligste var Ulong Channel, der vi ble revet med av tidevanns strømmen i vill fart gjennom en lang kanal med vegger dekket av koraller fulle av fisk og så hai som koste seg i den o2 og næringsrike strømmen. Strømmen var så sterk at det eneste vi kunne gjøre var å la oss rive med og nyte synet som fløy forbi i 50 herlige minutter...Forestill deg verdens råeste" berg-og -dal bane" ganger 100!!!  Rev kroken har også blitt flittig brukt og vi har hektet oss fast til revplatåer og hatt panorama utsikt ut i det blå der havstrømmer herjer og revhaier, barracudaer, groupere, trevallier pluss pluss har har sirklet rundt i store kvanta! Vi har hatt gleden av å ligge på sandbunn og tittet opp på majestetiske manta rays som har velsignet oss med sin tilstedeværelse i over en halv time av gangen!!! Høydepunkt etter høyde punkt har svømt forbi oss! og vi nyter hvert sekund og føler oss svært så priviligerte som får se og oppleve den ene unik naturopplevelsen etter den andre... og ennå har vi 5 dager igjen:)

I dag har vi tatt oss en dykkefri dag. Godt å få renset kroppen fri for nitrogen, sove lenge og gjøre litt praktiske ting. Vi har vært på hotellets vaskeri og satt over 4 vask, gjort litt research om sør afrika og mosambik (fly bill til maputo er nu i boks, og vi har fått en god deal med dykking og opphold), spist garlic nan og dal på indisk restaurant og kjøpt nye lekre håndklær i neonfarger til 4 dollar..... Resten av dagen tilbringes nok med tv og bok på hotell rommet. I morgen hopper vi i havet igjen.

Mandag 4. oktober

Idag har vi hatt vår siste dykkedag her på Palau, og vi dykket på de to beste stedene Blue Corner med masse hai, barracuda, school of Jacks og German channel hvor vi igjen så Manta rays! Atlltid et høydepunkt å se disse flotte Manta rayene på sikkert 3-4 meter brede sveve rundt oss!
Vi har nå dykket fem dager på rad denne siste uken, og til sammen har det blitt 23 dykk. De har alle vært kjempefine dager! Dykke, sove, spise, det har vært våre to uker på Palau, og det kan anbefales for enhver undervannsentuast!
 Imorgen, tirsdag, skal vi bare slappe av, og på onsdag reiser vi videre med fly til Manila, Filippinene. Der blir vi over natten, før vi fly videre til Hong Kong på torsdag, og fra Hong Kong til Johannesburg, Sør Afrika på torsdag. Der blir et langt reisedøgn over Asia og til de afrikanske stepper. Fra Joahnnesbrug drar vi videre til Mosamnbikk hvor vi blir en uke for å dykke. Etter det flyr vi  tilbake til Sør Afrika og blir i ca tre uker! Gleder oss vilt til det, mer dykking, mer hai og en ny og annerledes verden ingen av oss har opplevd før!

håper alt står bra til hjemme i Norge, siste hilsen fra Micronesia :)