Divemaster`n

Trip End Jan 16, 2011

Flag of Philippines  , Visayas,
Sunday, August 22, 2010

Lørdag 28.8.2010

Vi kom til MAlapascua søndag og skal være her i fire uker. denne første uken har vi brukt på å ta rescue-diver som er steppet før man begynner på divemasteren, handler om å lære seg øyblikkelig hjelp av dykkere i vannet; få dem på land, gi førstehjelp, Cpr etc. Det er et veldig lærerikt kurs, og våre instruktører er superflinke. På mandag hadde vi vårt første dykk, på husrevet, bare for å varme opp, det gikk smertefritt. på tirsdag hadde vi førstehjelpskurs og eksamen hele dagen, og onsdag-søndag bruker vi til å øve på de ulike teknikkene. Det krever sin innsats når man jobber i vannet, og vi er nærmest utslitt etter øktene som kan være på opp til to-tre timer. Vi ahr også dykket litt "for morro skyld" og da har vi sett Tresher Shark som er alt det dreier seg om her ( eneste stedet i verden i sitt make man kan observere de) og ellers fisk og koraller.

REsorten er superfin, vi bor på det beste stedet på øyen, definitiv! Og vi har blitt kjent med så mange hyggelige dykkefolk, som vi både dykker med og henger med på senteret og i baren og middager sammen med. Været er stort sett stabilt, 30 grader både på land og i vann, vi klager ikke!!!

LEgger ut bilder etterhvert, enn så lenge har vi ikke tatt noen, men vi skal jo være her tre uker til, så det kommer!

Hilsen fra en øde øy, Malapascua

lørdag 4.september 2010

imorgen har vi vært her i to uker, skal si tiden flyr! vi har som sagt blitt ferdig med resuce diveren og allered et godt stykke på vei inn i divemasteren. igår fullførte vi alle de fysiske testene, som er å svømme 400 m, snorkle 800m, flyte i 15 min med hendene over hodet og taue en tired diver i 100 m. det gikk overraskende bra med tanke på at vi begge ikke akkurat har løpt ned treningsstudioet det siste året..forbedringspotensiale der ja ;)
ellers så har vi hatt tre eksamener, som går på hvordan man assisterer under opplæring av nye dykkere, vi er instruktøren sin høyre hånd, og hvordan man skal oppføre seg som anstendige divemastere, hehe, PADI har det med at man skal kunne oppføre seg som en eksemplarisk rollemodell! nå har vi bare fem skriftlige eksamener igjen, det er fysiologi, fysikk, utstyr og ferdigheter. det går bra med lesingen, vi er jo godt drevet i det gamet der, også går vi gjennom spørsmålene fra boka med vår instruktør Tim etter hver gang. han er kjempeflink og til stor inspirasjon med en enorm kunnskapsbase i dykking. det er Tim og hans kone Zoe som driver dykkesenteret her på resorten. Fremover skal vi bidra i opplæring av nye dykkere, på en måte et internship mens vi er her, det blir sikkert gøy, og vi kan friske opp våre egne basiskunnskaper. men aller best liker vi å dykke for morro :)    og på onsadg og torsdag hadde vi to dager med bare Fun-dives. Da var vi på et vrak, en ferge som sank her på åttitallet.veldig fint, men vi turte ikke å inni ( egentlig skal man ha kurs for å gå inn, og alle andre gjorde det, men der gikk grensen for oss..skummelt...) også dykket vi på Gato Island, en øy 50 min herfra. der svømte vi gjennom en tunell i ti minutter, egentlig litt skummelt det også.. på torsadg var vi på en heldagstur til til en annen øy. der var det kjempefint, den gode sikten og masse fine farger. også hadde vi barbeque på stranden i lunchen. gutta som jobber på båtene er kjempeflinke, og disket opp med god mat.
igår kveld hadde vi et nattdykk, da går man i vannet i det solen går ned, også bruker lommelykter for å se, utrolig hvor annerledes ting er i mørket. vi fikk se mandarinfisk (men har ikke bilde av de) som var det store!!

idag blir en ny dag med teori nå på morgenen, så blir det vel kanskje ett dykke utover dagen. vi kan dykke så mye vi vil, det må bare flettes inn i "teoritimeplanen", slik at vi kommer oss gjennom pensum. det er mye å lese, men som sagt det er ikke noe problem, leselysten er på topp! vi stortrives hvertfall her, kunne ikke valgt et bedre sted å ta divemasteren! Vi tenker å kanskje dra her fra fredag om to uker, for å dykke et annet sted på filippinene også, før vi drar til Palau. This is what its all about ;)
og ja vi har sett Thresher Shark mange ganger, men vanskelig å få tatt bilde av de, sviijs, så er de ute av syne igjen...

Dagens morgen dykk hadde en fantastisk start! da vi var fremme ved monad shoal fikk vi se en treshershark bokstavelig talt midt i soloppgang! et ca 2 meters langt eksemplar hoppet opp av vannet med hele kroppen hele fem ganger i løpet av kort tid. Dette er et relativt sjelden syn National geographic var her for kort tid siden og ventet på ukesvis for å få dette fotodokumentert... men uten hell!mange fonøyde trøtte ansikter på båten i dag! helt fantastisk!!! vel nede bunn ved en mange cleaner stations fikk vi også se noen glimt av et av disse skye skapningene. Dessverre var kameraet tomt for batteri. Typisk! men det er brent inn på netthinnen:) nyladet kamera neste gang. Stor sjanse for å få se flere hai fremmover.

Tresher haien lever vanligvis på dypt vann og er sjelden å se for dykkere. MOnad shoal er ett av få steder i verden med så stor mulighet for å møte de. Monad er en sunken øy som ligger på ca 19-22meters dyp. Rett forbi går cebu grøften/cebuan trench som er en dyp dal i havbunnen der denne haien trives. De kommer opp til Monad ved soloppgang for å vaske seg. Her har cleaner wrassen, en liten ivrig fisk etablert såkalte cleaning stations, der hai og andre større fisk kommer for å få fjernet hudparasitter og andre fiskehud problemer. Tresher haien har sarte øyne og skyr lys, derfor er det kun rett før eller ved solppgang du kan se de. Kamera blitz og bevegelse skremmer de vekk på et blunk, så viktig å ligge helt stille, være tålmodig og vente vente vente på bunn til de beærer deg med sitt åsyn. Vi har hittil dykket med vanlig luft som begrenser tiden vi kan ha på det dypet, nå har vi tatt nitrox/enriched air kurs som lar oss dykke med større oksygen prosent i tanken og dermed gir oss lenger tid pga lavere nitrogen innhold.

Ellers har vi i dag kun trent på ulike ferdigheter under vann og gjort oppgaver i boken vår. Dagens agenda har vært dykkplaner og profiler, altså beregning av hvor dypt, hvor lenge og tidsintervaler mellom dykk. Litt soling og god mat også!Nok en perfekt dag her på malapascua.

Onsdag 15.9

Idag har vi lagt ut noen bilder fra village`n her på Malapascua, som dere ser lever de innfødte under litt andre kår enn det vi tursiter gjøre her nede. litt av stemning å vandre gjennom på stiene og høre hønene kakle, se barna leke ute i bare Tskjorte og de voksne som lager mat på fellesgrillen i nabolaget. Uendelig med lukter, sansene jobber på spreng når man tusler i det lille lokalsamfunnet. husene deres er kun av palmestrå (noen få har "ordentlige" mur hus), toalettet er der hvor man føler "at man må" og når regnet setter inn bor de fleste i gjørma..men det er nok et mindre problem for dem enn for oss! vi har også filmet litt fra omgivelsene så skal legge ut det også.

nå nærmerer det seg slutten på oppholdet, vi reiser videre fredag morgen. vi gleder oss til det, ny dykking og nye opplevelser. igår ble vi ferdig med Divemasteren, og idag har vi bare kose-dykket, det skal vi gjøre imorgen også, for det blir ha det bra på fredag. Da reiser vi til Bohol, Panglao Island, som ligger 3 timer sørover med bil og en time på ferge. Dykkingen er visst enda bedre der nede, so looking forward. Skal dykke og bo med noen som heter Genesis divers, se link:

der skal vi være fra fredag til onsdag, med tre dykk hver dag!

Ikveld skal vi drikke en halv-liter øl gjennom en snorkel med maske på, altså uten å puste! blir spennende for christine som aldri har drukket en øl i hele sitt liv. jada! det er en show-off greie de har nede for å feire at man er ferdig med Divemasteren. kanskje vi får noen bilder av det også? hehe

hilsen fra globetrotterne som ikke savner hjem i det hele tatt! dette er livet, yes yes :)

klempå alle sammen

Brodern on

Nice! Ser virkelig digg ut!

Brodern on

"Drikke øl med snorkel og maske"-bildet vil vi ha ;-)

Katta on

Hva med å utgi en reisedykkebok! Med snorkelølbilde på forsiden!

chriscaro
chriscaro on

ja vi er jo ikke seriøse vi i det heeeele tatt, hehe :)
dykkereisebok hadde vært drømmen :D