Istanbul

Trip Start Aug 08, 2010
Trip End Jan 16, 2011

Flag of Turkey  ,
Monday, August 9, 2010

"If one had but a single glance to give the world, one should gaze on Istanbul"

Alphonse de Lamartine

Istanbul tidligere kjent som byzantium eller constantinopel, er den eneste byen i verden som går over 2 kontinenter, europa og asia. Byen består i hovedsak av tre deler; den europeiske siden, den historiske halvøyen og den nye delen på den asiatisk siden.

Vi har brukt vår første herlige ferie dag i den historiske delen, Sulthanahmet. Dette var gjennom romer tiden, byzantin og ottomanske perioden, hjertet av istanbul.

Dagen startet tidlig da vi ble vekket av "allaaaaah akbar" kl 0500 fra nærmeste minaret rett over gaten. Deretter fulgte en god frokost på taket før vi startet dagens vandring. Første stopp var den blå moske (sultan ahmed mosque) som ble konstruert av den 14ende Ottoman Sulthan Ahmed som regjerte i tidsperioden 1603-1617, og er den flotteste moskeen i istanbul. mosken er den eneste av sitt slag i Tyrkia med 6 minarettårn og 16 balkonger. grunnen til at den heter den blå mosker er fordi flisene inni er blå og grønne.

På vei ut av moskeen møtte vi på Feta, en mann som jobber på hotellet over våres. han kjente oss igjen fra igår og gjorde seg selv til slevutnenvnt guide de neste to timene. Da gikk vi innen om et slott som heter Topkapi Palace som er det meste viktige historiske monumentet fra det Ottomanske imperiet. Det var Ottoman Sultan, Faith Sultan Mehmet som
satte igang byggingen etter 1453 da tyrkerne overtok Istanbul. Der bodde han og levde i harmen med mange damer. slottet var fint, men vi  knipset de bildene vi ville ha og gikk fort gjennom resten. Slottet strekker seg over et område på 7000000 kvm og er dobbel så stort som Vatiaknet og halvparten av Monaco.

Etter dette dro vi over til den Europeiske delene av byen med trikk. her er det litt mer "sivilisert" og adresse for shopping, restauranter a la vesten, barer og klubber. Spiste lunch på en takterasse før vi dro tilbake til Asia-delen. Det er altfor varmt til både shopping og annet så vi ville da bare hjem å hvile på hotellet. Stakk også innom en Spice bazar, så nå har vi betalt over 200 NOK for 1 gram Safran. Dyrt altså, men billigere enn hjemme! den kommer i posten til Gamlelinja på Holmlia. Enjoy!

Middag spiste vi på et annet nabohotell av våres, før vi ble firstet til en vannpipe. Det var dog ikke å oppdrive akkurat der vi gikk, så en av de ansatte på den restauranten tok oss med til " fettern sin restaurant" litt lenger unna i et lugubert nitrist strøk. Der fikk vi vannpipe, men det som egentlig skulle kost ca 20 Kr, ble 5 ganger så dyrt. Vi betalte vel litt for følge ned dit også, men vi er i Istanbul slit at det å finne et ordentlig sted som selge vannpipe er omtrent like vanskelig som å finne en frisørsalong på Frogner, ITS EVRYWHERE!! Vi ble litt lurt der ja..

Så byen er fin, litt kaotisk i form av at ting er spredt rundt i ulike deler, men når man får oversikten osv... Gamlebyen, den asiatiske, Sualtanameth, er def. finest. Mest stemning,

Imorgen blir det båttur opp til der hvor Maramirs og Svartehavet møtes, sikkert nice!

Og det er veldig veldig varmt her! Dagens skydekke ble satt stor pris på.

C & C