Venice Beach

Trip End May 08, 2013

Venice Beach Los Angeles
Read my review - 5/5 stars

Saturday, May 4, 2013

Het begon zo goed. Vanmorgen was ik er vroeg uit en ben ik een bank gaan zoeken om geld te pinnen en daarna op zoek naar een supermarkt voor een ontbijt. De bank bleek lastig. Mijn ING passen werken niet in winkels e.d. en dus moet ik geld pinnen bij een bank (waar ze wel werken). Maar die zijn niet dik gezaaid en door de uitbundige reclameborden van andere winkels mis je die van bank al gauw. Maar ik vond er één en kon daarna wat brood halen voor het ontbijt.

Het plan was om vandaag naar Venice Beach te gaan, daarna Hollywood en dan af te sluiten met het Griffith Observatory, van waaraf je een prachtig uitzicht hebt op de stad, vooral erg mooi 's avonds.

Venice Beach ligt nog een dik uur rijden van Santa Ana, waar wij verblijven. Maar we reden eigenlijk zo op Venice Beach aan en parkeerden de auto aan het strand. De kosten: 9 euro voor een dag, niet veel als je bedenkt dat je zo vanaf de parkeerplaats over een muurtje stapt en het strand op loopt.

We zijn eerste eens een stukje gaan lopen, we stonden pal naast het sportcentrum en er werd druk gesport. Venice Beach is onder andere bekend om de sporten die er in de open lucht beoefend worden. Het bekendst is "Muscle Beach", een krachttrain-honk aan de boulevard. Er lopen daar spierbundels rond in strak zittende zwembroekjes. Opvallend, want op het strand is dat absoluut not-done. Verder wordt er een soort tennis beoefend, maar dan op een klein veld en met een soort van hard-plastic rackets. Even verderop zijn ze aan het basketballen, vlak daarnaast spelen ze een soort combinatie van kaatsen en squash (handball) en op het strand wordt American Football gespeeld. Vreemde sporten voor ons, maar ze worden met een enorme intensiteit gespeeld. En ook prachtig om te zien dat oud en jong, blank, latino of Afrikaans, alles speelt met en tegen elkaar en de sfeer is zonder uitzondering zeer sportief.

Na ons rondje langs de boulevard haalden we bij de auto de handdoeken en het body-board op en zochten een plekje aan het strand. Tobias dook meteen het water in en ik ging maar weer eens om me heen kijken. Er waren aardig wat strandwachten op de been, er stond kennelijk een vervelende stroming want ze waren wat nerveus. Er viel me iets op dat ik ook bij sommige andere beroepsgroepen in Amerika terugzie: een mengeling van beroepstrots, strakke regeltjes, procedures. Beetje moeilijk uit te leggen, en het is moeilijk om het verschil met hun nederlandse collega's aan te duiden, maar ik kan de strandwachten als voorbeeld nemen: ze hebben allemaal een rode zwembroek, een rood shirt en eventueel een rode jas (herinneren jullie Pamela Anderson in Baywatch nog: dat rood). Niemand met een afwijkend kledingstuk. En je weet dat ze is verteld: zorg dat je zichtbaar bent. En dus lopen ze allemaal met hun fel-oranje reddingsboei te zwaaien of ze houden hem goed zichtbaar op hoofd-hoogte. Duidelijk: hier loopt een strandwacht en hij is in functie.
 Dan zie je zonder uitzondering dezelfde procedure bij het waarschuwen van zwemmers:
Rechtop staan, beide handen omhoog met in één hand de reddingsboei. Als de zwemmers kijken, met beide handen de reddingsboei vastgrijpen en naar achteren wapperen: "Eruit, en snel!". Als de zwemmers niet kijken: op fluit blazen en zelfde procedure volgen. Luisteren ze dan nog niet, dan gaat de sirene van de strandwacht-auto aan. En als dat niet helpt: shirt uit, pet af, reddingsboei met touwtje vastbinden aan pols, borst vooruit en met alle spieren duidelijk onder hoogspanning spingend door de branding op weg naar de mens in nood. Ongetwijfeld hebben nederlandse standwachten ook procedures, maar de amerikanen laten het er uitzien als een strak geregiseerd geheel.

Tobias ondertussen, was heerlijk aan het bodyboarden. De golven waren mooi, de zon scheen, het leven was goed. Na een anderhalf uur vond ik het welletjes en nadat Tobias was opgedroogd was we richting Hollywood. We zijn via Beverly Hills naar de Hollywood Boulevard gereden. Niet echt bijzonder, de mooiste huizen zijn omringd door hoge muren van hout, steen of struiken en je ziet alleen de poorten. Maar je voelt wel dat het een mooie wijk is waar veel geld zit. Drie keer een Maserati, twee keer een nieuwe Rolls Royce en wat prachtig gerestaureerde Ford Mustangs gezien.

We vonden een redelijk goedkope parkeerplek op Hollywood Boulevard en we wilden eigenlijk de Walk of Fame zien, het Chinese Theater en daarna op weg naar Griffith om van het uizicht te genieten. Daar kwam weinig van terecht. Tobias voelde zich steeds beroerder en toen we wat gingen eten begonnen zijn handen en zijn neus te tintelen. En hij zag zwarte vlekken en stukken zichtsveld vielen weg. Het leek mij duidelijk: zonnesteek. Dus de planning moest aangepast en we gingen meteen op weg naar huis. Dat was nog een uur rijden en Tobias kreeg steeds meer hoofdpijn, werd misselijk en moest overgeven (gelukkig barstte het van de plastic zakjes in de auto...).
Nu zijn we thuis en ligt hij te slapen. Ik denk dat het een combinatie van hitte, te weinig eten en drinken en drukte is geweest. Morgen hebben we een rustige dag, we rijden terug naar Las Vegas. Ik hoop dat hij na morgen opgeknapt is en een beetje fit het vliegtuig in kan. We zullen zien.

My Reviews Of The Places I Stayed

Loading Reviews

Guus & Cea on

Wat een prachtige reis hebben jullie gehad. Leuk en interessant om te lezen. De foto's zijn ook de moeite waard. Ik ben jaloers op jullie Mustang. Goede terugreis.

Mahir & Robert on

AJAX kampioen !! 2013 !! YEEEEEEEEEEEEEEEEAAAAAAAAAAAA