Een relaxte dag

Trip End May 08, 2013

Angel Stadium of Anaheim
Read my review - 5/5 stars

Friday, May 3, 2013

Vandaag zou ik proberen tickets te regelen voor een baseball-game in het Angel Stadium. Na wat rondvragen heb ik via www.stubhub.com tickets besteld voor 11 dollar per persoon. Op te halen vlak bij het stadium. De wedstrijd zou om 19:00 beginnen dus we hadden tijd genoeg om te "chillen".
Op naar het strand. We parkeerden bij Balboa Pier, kochten een goedkoop bodyboard voor Tobias en zochten een plekje op het strand. De golven waren hoog maar ook kort. Je hebt dan maar erg weinig tijd om zo'n golf te "berijden". Tobias probeerde het toch en het lukte toch wel aardig. Later kwam het water wat omhoog en sloegen de golven stuk op het zand. Ik herinner me van twintig jaar geleden dat we na een dag body-surven bont en blauw en onder de schrammen uit het water kwamen omdat je soms vanaf een hoge golf direct op het zand werd gekwakt.Het viel me toch weer op: naast veel mooie mensen ook veel ongelooflijk vette, dikke, lelijke mensen. Ik voel me met de dag slanker worden...
We zagen ook nog twee dolfijnen langszwemmen en er vlogen wat pelikanen over het water. Ik vond het bijzonder maar Tobias was niet onder de indruk. Als het nou Orka's waren geweest...
Om drie uur pakten we onze spullen en togen weer huiswaarts. Thuis eerst douchen, daarna aan de overkant van de weg snel wat gegeten bij Del Taco en met een volle buik (voor 12 dollar!) de snelweg op naar het stadium.
De tickets konden we ophalen op het kantoor van Stubhub en dat ligt naast het stadium. We konden er nog tegen een gereduceerd tarief parkeren ook. Tien minuten lopen en we waren in het stadium. Kon niet beter.
Het was een hele leuke avond. Veertigduizend mensen in het stadium en als je voetbalwedstrijden in Nederland gewend bent: geen gescheiden vakken, grote potten bier overal, geen hek rond het veld en (ik verzin dit niet) welgeteld drie suppoosten en twee agenten die, als er niet gespeeld werd, het publiek in de gaten hielden. Het is één groot feest. Ook bijzonder: bij aanvang van de wedstrijd wordt iedereen gevraagd te gaan staan, de pet af te zetten en het volkslied mee te zingen. Indrukwekkend om te zien dat iedereen dat ook doet. Voor en tijdens de wedstrijd worden in typisch amerikaanse stijl verschillende mensen in het zonnetje gezet: deze keer waren leerkrachten aan de beurt.
Het spel zelf is eigenlijk helemaal niet spannend. De LA Angels wonnen in twee uur en 8 innings met 4-0. In die twee uur gebeurt er eigenlijk vrijwel niets, maar als je niet oplet mis je net dat ene belangrijke moment in de wedstrijd. Dus blijf je maar kijken. In de vele korte pauzes wordt het publiek vermaakt met allerlei geintjes, voornamelijk door met de camera's mensen in het publiek eruit te pikken die er leuk uit zien of, als ze er uit gepikt worden, elkaar moeten zoenen. Flauw, maar toch wel grappig.
Na twee uur uur was de wedstrijd afgelopen en begon het vuurwerk, vrijdagavond is vuurwerkavond. Dat was veel en veel spectaculairder dan de game. Wat een ongelooflijk mooi spectakel. En dat midden in de stad. En dan: het stadium is in no-time leeg, maar we hebben toch zeker een half uur stilgestaan in de parkeergarage. Maar nu zitten we dan toch thuis. Allebei wat verbrand op het strand, moe, maar we hebben een erg leuke dag gehad.
Tobias vroeg zich vanmorgen verbijsterd af waarom ik ooit vertrokken ben uit Amerika. Alles is hier mooi, goed, leuk en spannend. De auto's zijn mooier, het weer is altijd goed, de verkeersregels zijn handiger (je mag vrijwel altijd rechtsaf door rood), de wegen breder, Amerika heeft mooie landschappen en prachtige parken en het eten is hier ook nog eens lekker en goedkoop. En de golven zijn ook hoger.Tja, dat is een lastige vraag. Ik kan wel gaan uitleggen dat je op den duur moe wordt van het egocentrisme, van de spilzucht, van het klimaat, van de hypocricie en de soms vreemde ideeen over bloot, opvoeding, drank en drugs. Dat je, om ook maar iets te doen met je auto ergens heen moet, dat je je auto op een naar teer stinkend parkeerterrein moet parkeren en dat bij terugkomt het stuur, de stoelen en eigenlijk de hele auto gloeiend heet is door de zon. Dat Amerikanen inderdaad heel vriendelijk zijn, maar dat er daarachter maar erg weinig zit. Maar dat zijn allemaal zaken die je pas opmerkt als je hier wat langer woont en ook niet door iedereen als negatief worden ervaren. Een aantal nederlandse collega's van toen is hier gebleven en heeft hier een fijn bestaan opgebouwd. Maar voor mij was het niet weggelegd. En dat vertrek toen wordt nu toch wel weer bevestigd: ik vind het prachtig om hier een paar dagen te zijn, maar ik zie ook al weer uit naar ons vertrek hiervandaan en onze thuiskomst in Nederland.

My Reviews Of The Places I Stayed

Loading Reviews