Selamat Jalan! (Tot ziens!)

Trip Start Sep 10, 2010
Trip End Apr 10, 2011

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Thursday, March 24, 2011

Toen ik door mijn reisgids bladerde tijdens onze vlucht naar Jakarta schrok ik ervan dat IndonesiŽ zo groot wat, onmogelijk te zien in 4 weken.  Na enkele tips van eerdere bezoekers beslisten we het bij Bali en Nusa Tenggara (eilanden ten oosten ervan) te houden.   We vlogen direct door naar het verste eiland Flores en keerden per land en zee terug naar Java.  IndonesiŽ was perfect als eindbestemming, er hangt een relaxed sfeertje, zo van niets moet en alles mag... nog even uitblazen voor onze terugkeer naar de realiteit.  Van alle Aziaten konden we het 't beste vinden met de IndonesiŽrs, een spontaan altijd glimlachend volk.  Nog een woordje Indonesisch praten en je hebt rap vrienden gemaakt.

Op Kanawa, een onbewoond eilandje met slechts enkele hutjes waanden we ons Robinson Crusoť.  Naast een zoektocht naar Komodo Dragons op Rinca werd er ook gedoken op Flores en dat was fenomenaal.  Prachtig koraal en felgekleurde zeebewoners en als kers op de taart zagen we voor het eerst enkele reuzemanta's voorbijzweven.

In Kuta Lombok werd het surfen (of voor mij dan toch een poging tot) afgewisseld met cruisen door het tropisch landschap en een boek aan onze homestay met zicht op zee ... living the good life!  Slurpend van een cocktail de zon in de zee zien zakken, lekker maar soms pikant eten in aangenaam gezelschap van Josť en Elsa, zo brachten we we enkele dagen door op het paradijselijke eilandje Gilis Air ... De ideale honeymoonbestemming na al dat rondtrekken.

Op Bali verbroederden we met Woody en Kristof, vrienden uit Oostende en wisselden we onze rustige dagen in voor een vijfdaagse goedvolgeboekte motortocht door Noord en Oost Bali.  We stopten om te zwemmen in hotsprings en watervallen.  We sprongen in de zee bij dolfijnen, snorkelden op een Japanees wrak en alsof dit allemaal nog niet nat genoeg was moesten we soms ook met de moto door de straten varen ... regenseizoen noemen ze dat!
We maakten kennis met de Balinese cultuur en eetgewoonten en leerden ook op z'n Balinees drinken... van ARAK ATTACK krijg je effectief kloppen :-) Bali werd kort maar krachtig!
De beklimming van de Ijen-vulkaan, waar ze zwavel ontginnen, op de laatste dag zorgde voor nog een goeie portie adrenaline.  Na meermaals afraden reden we toch zelf met de scooter de berg op.  Wat eens een stijle weg was bleek nu meer een verbrokkelde rivierbedding.  Na veel zweten en roepen op elkaar zijn we toch zonder accidenten boven en weer beneden geraakt.
We vlogen naar Parijs waar de ouders van Arne ons stonden op te wachten, waarvoor dank!  We gingen dineren in Parijs, als dat geen mooie stad is om je huwelijksreis te beŽindigen.

Deze reis was een unieke ervaring waar we met veel plezier aan zullen terugdenken.  Bedankt voor het lezen van de blog en alle leuke reacties.

TO BE CONTINUED (maar 't zal niet voor direct zijn)!!

Post your own travel photos for friends and family More Pictures