På motorcykel i Vietnam - på elefantryg

Trip Start Feb 07, 2013
Trip End May 07, 2013

, Louangphabang,
Friday, April 19, 2013

Siden sidste blogindlæg har jeg heldigvis ikke mistet flere ting, men i stedet blevet en del nye oplevelser rigere. De sidste 5 dage i Vietnam besøgte vi Hue, Ha Long Bay og Ha Noi.

I Hue kom jeg for første gang op bag på en motorcykel. Eftersom min mor har fortalt alverdens skrækhistorier om ulykker med motorcykler, har jeg ellers svoret, at jeg aldrig ville sætte mig op på én, men på den anden side har jeg hørt, at man ikke har oplevet Vietnam rigtigt, hvis man ikke har oplevet landet fra en motorcykel. Og det var da også noget af en oplevelse! Vi kørte rundt i og omkring byen og så alverdens ting som grave, amerikanske baser fra Vietnamkrigen og en Colluseumlignende arena, hvor elefanter plejede at kæmpe mod tigere.

Ha Long Bay er et af de steder, man bare skal tage til. Ikke for at se byen, for det er nok en af de kedeligste byer, jeg længe har oplevet, men fordi Ha Long Bay er en ufattelig smuk bugt med ca. 3000 øer. Og så kan man jo altid starte sin egen fest også selvom byen måske ikke lige indbyder til det, så vi tog ud og sang karaoke om aftenen, og vi fik for første gang set vores guide på rigtig slap line.

Efter Ha Long Bay gik turen mod Ha Noi, som var vores sidste stop i Vietnam. Her brugte jeg det meste af min tid på at gå rundt i byen 1000 år gamle kvarter og drikke kaffe, mens jeg beundrede den vanvittige trafik. Det lyder måske mærkeligt, men man kan få rigtig mange timer til at gå med bare at sidde og grine og pege og blive målløs over hvor stort et læs vietnamesere kan have på deres motorcykler.

Efter vi er kommet til Laos er turen blevet en smule mere aktion præget. Vi startede med at ankomme kl. 18 til vores hotel i hovedstaden Vientiane, for at finde os selv i midten af en kæmpe vandkamp - også kaldet nytår. Her fejre de nemlig nytår i tre dage ved at kaste vand på alt og alle. Intet er helligt - heller ikke nytilkomne turister med deres rygsække.... De fik heldigvis igen!

Stoppet efter Vientiane var Vang Vieng. Byen er kendt for at kunne tube ned langs floden, mens man kan nyde en øl eller tyve fra barerne lang den. Desværre har denne aktivitet en dårlig statistik. 20 personer, for det meste unge backerpackere, dør hvert år her , fordi det er en noget farlig kombination. Så barerne blev lukket i september. Da jeg først hørte det, må jeg indrømme at jeg blev noget skuffet, men da jeg hørte hvad floden ellers bød på, blev jeg straks glad igen. I stedet for at drikke os fra sans og samling tube'ede vi i en grotte og sejlede kajak ned ad floden i den smukke natur - og så var der ikke noget galt i at nyde en øl bagefter, mens vi så solen gå ned bag bjergene. Jeg kan ikke lade være med at grine lidt af, at da jeg tube'ede i en grotte i New Zealand, skulle jeg udfylde en lang formular, hvor jeg praktisk talt skrev under på at hvis jeg døde, var det min egen skyld og inden vi kom ind i grotte skulle vi gennemgå forskellige øvelser. Det eneste vi skulle gennemgå her i Laos inden vi gik ind i grotten, var hvor vi skulle ligge vores ting og lige inden vi kom ind i grotten, da vi allerede sad i ringene sagde vores guide: "jeg håber I kan svømme".

I dag har jeg været ude at ride på elefanter, som har været en af de ting jeg har glædet mig allermest til på hele min rejse. Og jeg blev ikke skuffet. Jeg blev dog noget overrasket over hvor højt man egentlig kommer op, når man sidder på ryggen af en elefant og det tog lidt tid for mig at komme af med følelsen af højdeskræk. Alligevel greb jeg chancen for at komme til at sidde på elefantens hals, mens guiden hoppede af og så måtte jeg bare bede til Gud, om at elefanten ikke ville stikke af med mig. Bagefter nød vi en kold dukkert og en dejlig frokost. Jo - folkene her i Laos kan også godt finde ud af at lave mad! So long...

Farmor on

Jeg beder også til Gud om, at du slipper godt fra alle de spændende og lidt halsbrækkende ting, du kaster dig ud i, så vi får dig hjem igen uden alt for mange skrammer. Det bliver da noget af et antiklimaks at komme hjem til lille fredelige Danmark, men det bliver kæmpestort for alle os, der går og savner dig.
Mange langdistance knus fra farmor og Karl

cecilie.dupont
cecilie.dupont on

Ja, måske et lille antiklimaks. Jeg skal nok lige vænne mig til en noget mindre aktionpræget hverdag, men til den tid er jeg forhåbentlig blevet rigtig mæt af oplevelser, og vil synes, at det er dejligt at komme hjem til fredelige Danmark og vågne op i den samme seng hver dag.

Mor on

Dejligt at konstatere, at du gør det modsatte af det, som din mor anbefaler. Lidt frigørelsesprocess skal der jo være på sådan en rejse. Men 1 ting er nok!!!!!! Jeg vil jo gerne have dig hjem i live, ligesom Farmor og Karl og skriver. Men helt fantastisk at høre om alt det du springer du i - bogstaveligt talt. Knus fra mig

Emilie on

Er så misundelig på alle de ting du oplever, ville virkelig gerne have været med dig!
Modsat de andre synes jeg det er virklig fedt at du tør kaste dig ud i alle de ting, tror virkelig at det gør turen til en hel anden og at du er glad for det når du kommer hjem. Man fortryder mere det man ikke fik gjort, end det man gør (:
Håber at resten af turen går lige så godt som det har indtil videre.
Glæder mig til at få dig hjem så jeg kan høre mere om det hele (: