Don't forget your shit-kit

Trip End Oct 11, 2010

camping

Flag of United States  , Wyoming
Friday, September 3, 2010

Na de nachtrit ontbijten we in de koude ochtend op de parkeerplaats van Devil's Tower. Volgens
de legende waren er 6 zussen die achterna gezeten werden door hun broer, die tijdens een wandeling in het bos in een beer veranderd was. Ze beden tot de grote geest om hulp en de zuil kwam uit de grond zetten. De beer probeerde te springen om de 6 zussen te pakken te krijgen
(vandaar de groeven om de zuil) en bereikte ze uiteindelijk. De 6 zussen zijn uiteindelijk gered, doordat de zuil tot in de hemel steeg en ze in een sterrenbeeld veranderden: de pleiaden.

Het is indrukwekkend om te zien en de deskundigen zijn er nog niet over uit wat de werkelijke oorsprong van de zuil is. De vele klimmers die ons deze ochtend passeren zal dit zorg zijn. De snelste tocht naar boven is afgelegd door een vrije-klimmer (zonder touwen), die de berg in 18
minuten wist te bedwingen. Onvoorstelbaar.
We zien veel rode eekhoorns die druk in de weer zijn met hun voedselvoorraden. Boven ons
cirkelen ondertussen grote roofvogels rond en het is stil als we de korte wandeling rondom de zuil voltooien.
Op weg naar de supermarkt komen we nog bij een veld vol prairie-dogs: rare dikke ratjes die brutaal bovenop hun hol naar ons terug staren. Aaien mogen we ze niet, ze schijnen vlooien bij zich te dragen die de pest veroorzaken. Het is een raar gezicht, al die mollige beestjes die boven en onder de grond schieten.

De rit naar Mount Rushmore, die velen in de bus graag willen zien, betekent een flinke omweg van de geplande route, maar dat deert ons weinig. We krijgen een half uur voor wat snelle foto's, de geschiedenisles doen we wel via het internet.
Terwijl de zon zakt, stoppen we bij een Indianen familie, lid van de Oglala Lacota stam. Tammy kookt voor onze heuse taco's: gefrituurd brood met gehakt, tomaten, sla, kaas en crème fraîche. Uitgehongerd vallen we aan.
Daarna rijden we naar onze kampeerplek, beschikbaar gesteld door dezelfde stam. Er is geen wc of stromend water, dus krijgen we het principe van de shit-kit uitgelegd: een schop voor het graven van het gat, een rolletje wc papier en een plastic zakje voor het bevuilde toilet papier. Nice.

Ik zet dapper opnieuw mijn tent op en we drinken allemaal nog wat bij het kampvuur. In mijn tent is het koud, zelfs met mijn muts op, en ik ben vroeg wakker. Na een toiletstop ergens in de busjes, beklim ik een heuvel om het ochtendgloren te bekijken, dat langzaamaan over de rotsige
heuvels opdoemt.
Ik kruip nog even terug in mijn tent en de zon verwarmt alles eindelijk weer een beetje. Als ik een tijdje later wakker wordt van het geroezemoes om me heen, is iedereen alweer druk in de weer. Ik voel een ochtendhumeur opkomen en ga opzij zitten met een kop koffie en een sigaret. Sorry, weinig hulp van mijn kant deze ochtend. Ik maak snel ontbijt en lunch en gelukkig zijn mijn groepsgenoten zo aardig om mijn tent in te pakken.