The jungle and its animals and insects...

Trip Start Jul 21, 2010

Jungle

Flag of Bolivia  ,
Monday, September 13, 2010

So we are just back from our 3-day jungle trip. What an experience! It´s hot, it´s humid, it´s green and it´s full of mosquitos. We were staying in a camp and from there we made several walks into the jungle. It took 3 hours by boat to get there. We had to get off the boat several times to push it given that it was super loaded (us, a Dutch couple and 5 Greek backpackers, plus the 3 guides and the food for 3 days) and the river really shallow in some places. We were staying in a big dorm with mosquito nets and I must say this camp was more than decent: The food was good, the beds comfortable and there was a shower (and at this temperature, it doesn´t matter if the water is cold). On the first day we went for a 2-hour walk into the jungle where the guide showed us specific medicinal plants and explained the use of trees and flower. We saw a kind of monkey from far. After dinner, we went for a walk in the dark with our flashlights, you get to see better the insects there apparently, but the "highlight" of the that walk was spotting a big freaking tarentula... It´s a weird feeling when you see it in its natural habitat, and not behind a glass window in a zoo. Second day, we went for another walk, the highlight of this one was seeing some pecaris (wild pigs). In the afternoon we went fishing by the river... Not a great success. That´s when we got bitten hard by insects. And when you are not protected by the trees, the sun is hitting hard (the temperature is around 35 degrees Celsius). We did sleep OK despite the heat. This morning, while Simon went for another walk, I stayed at the camp and we made some artisanery (rings made out of nuts found in the jungle). Very interesting! It´s so inspiring to see how people living there can be resourceful with what they have around them. A good lesson of life. So now we are back in Rurrenabaque, with at least 500 mosquito bites between the 2 of us. It didn´t matter as many times we were slapping on the mosquito repellent, they seem to love the Europen blood... Tomorrow, we are back on the road for a 3-day excursion in the pampa, where we will get to see even more animals!

Nous revoilà de notre périple de 3 jours dans la jungle. Quelle expéreince! Il fait chaud, il fait humide, c´est tout vert et plein d´insectes. Il nous a fallu 3 heures en bateau pour atteindre notre campement. Comme le bateau était plus que chargé (nous, un couple de Néerlandais et 5 Grecs, plus les 3 guides et la nourriture pour 3 jours), il a fallu plusieurs fois descendre du bateau pour le pousser car il touchait le fond de la rivière. Le campement était sommaire mais très agréable: la nourriture était bonne, les lits décents (avec moustiquaires) et il y avait même une douche (et à cette température, peu importe si c´est de l´eau froide).  Première tournée, nous avons fait une marche de 3 heures dans la jungle, pour observer les animaux (peu finalement) et la flore. Le guide était expert pour nous décrire toute sorte de plantes médicinales et usages d´écorce d´arbre. Après dîner, nous sommes repartis pour une marche de nuit avec nos lampes de poche, paraît-il qu´on observe mieux les insectes de nuit. Le clou de cette marche: une grosse tarentule… Ca fait quelque chose d´en voir une dans la nature, c´est autre chose que derrière la vitre d´un zoo. Deuxième jour: marche le matin, pour voir d´autres animaux, notamment des pecaris (cochons sauvages). L´après-midi, c´était pêche: sans grand succès… Mais c´est là au bord de la rivière que l´on s´est fait bouffer par les insectes… Et la chaleur (environ 35 degrés) était insupportable sans la protection des arbres. Et pourtant, la nuit on dort bien, il fait plus frais. Ce matin, Simon est parti pour une autre marche, moi je suis restée pour fabriquer des bagues avec des noix ramassées dans la forêt. Fascinant comme les indigènes trouvent tout ce qu´il leur faut à portée de main. Une vraie leçon de vie. Nous revoilà de retour à Rurrenabaque, avec au moins 500 piqûres de moustique supplémentaires à nous deux. L´anti-moustique, c´est une bonne blague. Demain, c´est reparti pour une autre excursion, cette fois-ci dans la pampa!

Tara on

Les superlatifs me manquent pour traduire mon plaisir pour avoir vu tout cela photogrphié par une de mes petites filles !!! Je ne suis pas au bout de mes surprises n'est ce pas Mimi . Bravo et merci à bientôt la suite de l'aventure BS pardon pour mes oublis