Leaving Baños for Riobamba

Flag of Ecuador  ,
Monday, August 2, 2010

Leaving Baños

So we finally left Baños on Sunday... Life was sweet there but the show must go on! Saturday, the last day in Baños was a tough one. After an early start to go to the thermal bath, we rented bikes to cycle along the "Waterfalls road". I should have known better... Me and physical activities do not go along together. It was easy enough to go downhill (really?) but I am totaly unfit for climbing up (I won´t ever call again those cyclists on the Tour de France sissies). Anyway, Some good Andean landscapes on the way. We finally arrived to the Manto de la Novia waterfall, where we got on a tarabita (hanging basket on a rope bridge for carrying passengers across ravines) to see the waterfall. Playful Simon decided to go as close as possible and came back soaking wet. A local advised us to go for a little walk up the moutain to get to the other tarabita. I will ever be thankful to this man as he gave us here a great piece of advise which provided for the highlight of the day. After climbing for 20 minutes uphill, we found a "restaurant" (I insist on the comas) where the main attraction was a little pond with trouts. Yes. You fish your own trout and 15 minutes later it is on your plate. I bet this place lost in the mountains doesn´t see a lot of tourists as everyone was staring at us. At the 3rd attempt, Simon finally managed to get us some lunch. And the trout was delicious!! I had put this fact to the back of my mind, but the fact still remained that we had to cycle all the way back to Baños before 7pm, and that´s 10km uphill. So I walked most of the way with my bike on the side. Hey, walking is some exercise too!! By the time we arrived in Baños, we were exhausted and had a early night (kind of, we still went for a drink).

Arriving in Riobamba

We decided to give Tena a miss (a city close to the jungle) as we figured out we would have plenty of other opportunities to go rafting and see the jungle in the coming months. After 4 days of rest, it meant hitting the road again. After a 2-hour trip, we arrived in Riobamba. The main interest of this city is that it is the gateway to visit the highest volcano in Ecuador (Chimborazo, whose summit is generally regarded as the spot on the surface farthest from the center of the Earth at a distance of 6,384.4 kilometres). The guy at the hotel had booked us a ride to the National Park today, where we would have then hired horses to see that volcano. When the alarm clock rang this morning, I couldn´t help noticing the heay rain drops again the windows... So we postponed the expedition till tomorrow and had an easy Monday (laundry, TV, chilling) as there isn´t much to see in Riobamba itself. Hopefully tomorrow the sky will allow us to have a peak at this famous volcano...

Le départ de Baños

Après se l´étre coulé douce pendant 4 jours à Baños, il fallait bien songer au départ... Pour notre dernière journée, nous avons fait fort. Après les thermes publiques tot le matin, nous avons loué des vélos pour aller se balader sur la route des cascades (10km). Grosse erreur, et dire qu´en plus c´est moi qui avait insisté... Car oui, inutile de préciser que ma condition plysique est plutot limitée... Bref, le trajet aller est assez simple, c´est pratiquement que de la descente. Arrivés à la cascade du Manto de la Novia, nous avons pris une nacelle (ou tarabita) pour traverser la rivière. Simon s´est amusé à voir jusqu´où il pouvait aller au pied de la cascade. Il est revenu trempé. Après s´etre renseigné auprès d´un petit papy local, nous avons opté pour un chemin de retour un peu différent. Après avoir avoir grimpé la montagne opposée pendant 20 minutes nous sommes arrivés dans un tout petit village, dont l´attraction principale était ce petit "restaurant" (j´insiste sur les guillemets) ou l´on peche ses propres truites pour les retrouver 15 minutes plus tard dans son assiette. Après 3 essais, Simon a finalement réussi à pecher une truite pour le déjeuner! Ce fut un sacré moment pour nous, un petit morceau d´authenticité équatorienne, loin des coins à touristes habituels. Ce déjeuner fini, il a bien fallu que je rende à l´évidence: l´heure de repartir pour Baños approchait... Ce qui voulait dire 10km à vélo en montée. Une tarabita plus tard, nous avons retrouvé les vélos. J´ai jeté l´éponge très vite et je me suis tapé les 10 km à pied à trainer mon vélo (ben quoi, après tout la marche c´est aussi de l´exercice physique!). Simon lui a été plus courageux! Bref, nous sommes arrivés crevés, nous avons eu juste le temps de prendre une petite bière dans notre bar habituel et d´engloutir quelques tacos.

L´arrivée à Riobamba

Dimanche, départ de Baños et arrivée à Riobamba après 2h de route. Nous avons finalement décidé de ne pas aller à Tena car après tout,du rafting et de la jungle, on en retrouvera dans le reste de notre périple. Riobamba, c´est moche. Seule consolation: ya plein de patisseries! Plus sérieusement, Riobamba est le point de départ pour visiter le parc national où se trouve le volcan Chimborazo (6268 m d’altitude). Le concierge de l´hotel, un bon petit gars, nous avait réservé pour aujourd´hui une voiture pour aller à l´entrée du parc puis louer des chevaux. Malheureusement la pluie battante contre les fenetres est la deuxième chose que j´ai entendue ce matin après l´alarme du réveil. Alors on a décidé de remettre ça à demain et de se détendre aujourd´hui (lessive, télé, sieste). Espérons que demain le temps soit plus clément!

Louis on

Holla la Cam y Simon !!!

Thank you again for all those pictures. We could almost taste the Trout !!! Get some rest and I hope you got to see the Volcano !

Mamie on

Mimi avec le bandana super ,Simon péchant la truite et qu'on retrouve dans l'assiette ,la truite , extra !!Les cascades magnifiqes ettt terminer sur l'église !!! ect ect il faut en laisser pour la suite . BS

Lilou on

Cool un nouveau post et encore pleins de photos !! Marco a tendance à dire "that i'm getting obsessed with this blog"... c'est son avis, pas le mien ;-)
Ce midi je lui dit "hey Camille is cycling in Ecuador", alors il répond "well, you are cycling in Holland", donc moi : "yes but this is less exotic!" ... et lui de finir "if you were from Ecuador, cycling in Holland would be exotic for you too"
Là j'ai pas su quoi dire :-/
A plus, des bisous !!

Alicia on

Rooo, tarabita!! J'adore :) Total avec toi question velo/marche, les 2 sont bel et bien considere comme de l'exercice physique ;)