Safari dag 3,4,5

Trip Start Feb 15, 2013
Trip End Apr 13, 2013

Flag of Tanzania  ,
Monday, April 1, 2013

Jag var sjuk hela fredagen. På kvällen åkte vi vidare till Karatu där vi bodde på ett litet sunkigt ganska äckligt hotel för 30 kr natten eftersom vi fortfarande inte kunde komma till Serengeti. Toaletten var smutsig och luktade sunkigt, och vattnet i kranen var brunt. Jag var väldigt nere över att behöva bo där istället för i ett lyxigt tält med utsikt över serengeti.

På lördagen åkte tidigt till Ngorongoro kratern och det var helt fantastiskt. Vi åkte upp på kanten av kratern,  2200 m över havet, och såg utsikten över hela kratern. Det var sagolikt vackert och man fattade nästan inte att det var verkligt. Vi tog oss ned i kratern längs den slingrande grusvägen, det tog lång tid eftersom den är brant och svårtillgänglig. Nere i kratern är det som en egen värld, det ärr helt lugnt och mängder av djur betar i det korta gräset. Vi såg elefanter, zebror, gnuer och lejon och noshörningar. Vi hade tur och fick se lejonen på riktigt nära håll bara två meter från bilen! Eftersom det är lågsäsong nu på grund av regnen var det inte heller så mycket turister så vi kunde njuta av naturen relativt ostörda. Enda gången då det var lite trångt var när vi såg ett lejon jaga då samlades nästan tio bilar på samma ställe, men under högsäsongen sa vår guide att det kunde vara uppemot hundra bilar.

När solen började gå ned åkte vi tillbaka upp ur kratern till vårt hotell, Rhino Lodge som låg uppe på kanten. Det var ett litet hotell med mysiga rum med terrass ut mot skogen och djur precis utanför fönstret. Det var ganska kallt, ungefär 10 grader (kallt jämfört med tidigare dagar då vi haft 36 grader) eftersom det låg så högt. På kvällen tände de en brasa i vårt rum och vi sov med filtar och täcke. Vi åt en jättegod middagsbuffé innan vi gick och la oss.

På söndag morgon gick vi upp tidigt och åt frukost och sedan åkte vi tillbaka till flygpålatsen i Arusha för att ta flyget tillbaka till Zanzibar.