Safari dag 2

Trip Start Feb 15, 2013
Trip End Apr 13, 2013

Flag of Tanzania  ,
Monday, April 1, 2013

Planen för dagen var att åka till Serengeti men det regnade kraftigt under natten så att bron över dalen och delar av vägen spolades bort. Vi  åkte för att se hur farligt det var om det var möjligt att passera ändå, men det var helt omöjligt. Vägen var uppbruten och en bred forsande flod av brunt vatten kapade vägen. Hela området var översvämmat, människor vadade i vatten upp till låren för att komma till sina hus och skräp flöt runt i vattnet.

Så vi fick ändra planerna och åka till Tarangire National park istället som ligger på rätt sida av dalen. Det är en mycket mindre park än Serengeti men man kan se samma djur och naturen var väldigt fin. Vi såg giraffer och elefanter på väldigt nära håll och landskapet var fantastiskt. Lake Manyara var grön frodig skog, i Taragire är det mer savann med stora bao-bao träd.

Eftersom vi inte kom fram till hotellet vi skulle bo på i serengeti var vi tvungna att betala ett nytt hotell. Vi bodde på ett billigt ställe som våran guide hittade åt oss och vi betalade typ 60 kr natten. Det var ett helt okej ställe men det kändes ändå väldigt jobbigt att vi hade betalat för ett dyrt hotell med utsikt över savannen som vi inte kunde komma till. Samtidigt känner man sig ju väldigt dum som är upprörd över att vi inte kunde komma till hotellet när människor har fått hela sina hus översvämmade.

På vägen från Tarangire till hotellet blev jag åksjuk, trodde jag. Det visade sig att jag hade fått magsjuka och jag blev liggandes på hotellet hela nästa dag och missade när de andra åkte på cykel-safari vid Lake Manyara.