Zes dagen na Berlijn

Trip Start Jul 01, 2013
Trip End Aug 11, 2013

Flag of Germany  , Lower Saxony,
Monday, August 5, 2013

Zes dagen zijn verstreken sinds we Berlijn hebben verlaten. De hoeveelheid beelden in onze hoofden worden wat veel. Ze zijn ook makkelijk door elkaar te halen. De dag dat we uit Berlijn richting Raben fietsten waren we er van overtuigd dat we deze dag op veel gravel door een bos moesten rijden. Het stuk van Berlijn tot Wittenberg hadden we op de heenweg al gereden. In Raben aangekomen hebben we geen gravelweg in een bos gezien. Dat zou de volgende dag pas komen. Twee dagen verwisseld. Na Wittenberg begon voor ons een nieuw stuk R1 route. De R1 loopt hier een stuk langs de Elbe. Nog steeds de gevolgen van de vloed te zien. Dag 2 stoppen we in Dessau op een camping aan een meertje. Er zijn trouwens heel veel van die meertjes hier. Ze zijn het effect van zand en grindwinning. Die volgelopen kuilen proberen ze voor dagrecreatie geschikt te maken. Zo ook bij de plas waar de camping was. Hek eromheen en iedereen die aan het meerstrand wil zitten betaald een klein bedrag en er staat een worst en biertent bij. We wilden hier eigenlijk de volgende dag blijven, een echte rustdag was wel nodig. De muggen dachten daar anders over en verjoegen ons de volgende dag. Later hoorden we dat door de overstromingen er heel veel poeltjes waren ontstaan waar de muggen eitjes ingelegd hadden en die nu allemaal aan het uitkomen waren, een echte muggenplaag. Dag drie na Berlijn bracht ons naar Loderburg. Ook daar een camping aan een gegraven meer. Dit maal veel groter en de camping ook goed ingericht, er was zelfs ontbijtservice. Geen muggen hier en we blijven hier een dag extra voor onze rustdag. De dag naar Loderburg haden we namelijk een gevecht gehouden met de vermoeidheid en de enorme warmte. We kregen een plekje aangewezen met de mededeling dat we de volgende dag moesten verhuizen. Er zou de volgende avond een openair party zijn. OK, geen probleem. Zaterdag de tent naar een ander veldje verhuisd en de rest van de dag, lekker ontspannen op een FKK veldje door gebracht. Ergens op de dag werd er een grote mobiele bierwagen geplaatst en een geluidswagen en een grilltent. We vroegen ons rond 9 uur 's avonds af of het nog wat werd met die party, geen mens te bekenen. Maar de DJ stak de stekker in het stopcontact en liet horen hoe goed zijn lagetonen verstreker en spaekers wel niet waren. Onze tent stond aan het ander eind van de camping maar aan het geluid konden we het niet merken. Rond om ons heen waren in de loop van de middag meer kleine tentjes verschenen met jongens die ook veel kratten bier mee hadden genomen. Om een eind aan deze story te maken. De DJ stopte om 1uur30, maar de jeugd vond dit veel te vroeg en hadden hun eigen geluidsdozen aan staan en praten en lachten om het hardst. Om 4uur30, we hadden nog geen oog dicht gedaan, kregen we de indruk dat ze niet gewoon meer konden praten en werd het langzaam stil. We hadden eerder het idee nog een dag te blijven maar daar waren we snel van terug gekomen. Toen we om 8 uur de tent uitkropen konden we het slagveld overzien. Op ons veldje lagen een niet te tellen aantal lege flessen. Er stond een grote emmer met daarin lange dikke rietjes, ze hadden kennelijk de emmer met iets lekkers gevuld en die gezamelijk leeg gezogen. Een gast was naar z'n tent gekopen maar had het niet gehaald, hij lag met z'n bovenlijf in de tent maat de rest stak er nog uit. Om even voor 9 fietsen we weg en komen 's middag aan in Thale. Hier een mooie en vooral stille camping. Onderweg zijn we wel weer geconfronteerd met de enorme variatie in weggetjes. Er zijn mooi geasfalteerde weggetjes, gravelweggetjes, glibberige bospaden, wegen met heel grof grit ( zo grof en scherp dat ze best als testweg voor een nieuwe, "mij rij je nooit lek" band zou kunnen dienen), gravelweggetjes zo mooi glad dat er op getennist zou kunnen worden, maar het ergste zijn de stuiter weggetjes. Dit zijn wegen voorzien van kinderkopjes maar die echt allemaal ongelijk liggen. Je stuiter echt bijna van je fiets. Als laatste asfalt met gaten, zo diep dat een voetbal er in kan verdwijnen, en asfalt dat 500 maal is gerepareerd met allemaal ongelijke stukken. Maar fietsen blijft leuk.Vandaag zijn we van Thale naar Göttingerode gefietst. We hebben kennis gemaakt met de R1 in de Harz. De stijgingen zijn gemeen en veel. We hadden 80 km gepland maar bij 54 was het op. We hadden 784 hoogtemeters weggeduwd.Het is nog steed mooi weer en we rijden nu al bijna 5 weken alleen in een fietsbroek en een shirtje, daar klagen we niet over.
De teller staat op 2315 km

René on

Mooie story, als je de herrie zelf niet me maakt :-)